Kvalitetstal
Post Danmark får hvert år udført målinger af deres kvalitet, for at se om mindst 93 % af de befordringspligtige indenlandske breve og pakker bliver leveret indenfor servicekravet.
Målingen af kvaliteten for breve er siden 1995 udført af et uafhængigt analyseinstitut. Den anvendte målemetode er baseret på afsendelse af testbreve mellem en række testpersoner udvalgt af analyseinstituttet. Testpersonerne er anonyme i forhold til Post Danmark. Kvalitetsmålingen foregår ved at registrere tiden fra afsenderen afleverer brevet til postbefordring, til brevet når frem til modtageren.
Posthusnettet
Postbetjeningsnettet
Post Danmark tilbyder en række postbetjeningssteder med personlig betjening:
- Post Danmarks egendrevne postbetjeningssteder med alle ydelser.
- Postbetjeningssteder hos eksterne samarbejdspartnere med alle ydelser (postbutikker).
- Butik med postfunktion med udvalgte ydelser.
Ved alle ydelser forstås, at betjeningsstedet udfører alle befordringspligtige postforretninger.
En butik med postfunktion drives af en lokal handlende. Der vil normalt være mulighed for indlevering af breve, udlevering af anmeldte forsendelser (breve og pakker) samt frimærkesalg.
Det er kun kunderelaterede betjeningssteder, som fremgår af oversigten nedenfor. Sorteringscentre og omdelingscentre er ikke medtaget.
På grund af omlægning og opstramning af systemet kan tallene fra og med 2000 ikke direkte sammenlignes med tidligere tal. I antallet af egendrevne postbetjeningssteder har der f.eks. indtil da været inkluderet 5 distributionscentre, der har været betegnet som postkontor, men som ikke har kunderelationer. De er derfor fjernet fra oversigten. Antallet af butikker med postfunktion har tidligere været opgjort under kategorien postbutikker.
Post Danmark tilbyder desuden en række selvbetjeningsløsninger til deres kunder:
- Pakkeboksen
- Online Porto
- Mobilporto
Pakkeboksen gør det muligt at hente og sende pakker døgnet rundt. Er man tilmeldt som bruger af Pakkeboksen, kan man få sine pakker adresseret direkte til automaten og hente dem, så snart pakkerne er lagt i automaten. Som bruger får man en sms eller e-mail, når en pakke er klar til afhentning.
Online Porto og Mobilporto er begge alternativer til et fysisk frimærke, hvor kunden køber en portokode, som skrives på brevet eller pakken.
Postbetjeningssteder med personlig betjening
År | Egendrevne postbetjeningssteder |
Post-butikker | Post-butikker med begrænset funktion | Butik med postfunktion | I alt |
2017 | 2 |
168 |
856 |
0 | 1026 |
2016 | 3 |
193 |
879 |
0 |
1075 |
2015 | 6 |
197 |
901 |
0 | 1104 |
2014 |
21 |
190 |
710 |
0 |
921 |
2013 | 38 | 597 | 114 |
23 | 772 |
2012 | 72 | 625 | 2 | 98 | 795 |
2011 | 93 | 617 | 97 | 807 | |
2010 | 96 | 627 | 98 | 821 | |
2009 | 114 | 626 | 106 | 846 | |
2008 | 142 | 609 | 114 | 865 | |
2007 | 153 | 615 | 122 | 890 | |
2006 | 184 | 605 | 124 | 913 | |
2005 | 218 | 600 | 127 | 945 | |
2004 | 287 | 593 | 116 | 996 | |
2003 | 339 | 577 | 103 | 1019 | |
2002 | 375 | 569 | 104 | 1048 | |
2001 | 444 | 550 | 89 | 1083 | |
2000 | 473 | 558 | 85 | 1116 | |
1999 | 508 | 652 | 1160 | ||
1998 | 552 | 653 | 1205 | ||
1997 | 601 | 626 | 1227 | ||
1996 | 636 | 618 | 1254 | ||
1995 | 649 | 618 | 1267 | ||
1994 | 670 | 605 | 1275 |
Selvbetjeningssteder
År | Pakkebokse |
Postselv automater | Døgn-posthuse | I alt |
---|---|---|---|---|
2017 | 465 |
0 | 0 | 465 |
2016 |
467 |
0 | 0 |
467 |
2015 |
468 |
0 |
0 | 468 |
2014 |
465 |
11 |
7 |
483 |
2013 | 431 |
18 | 5 | 454 |
2012 | 156 | 34 | 5 | 195 |
2011 | 126 | 37 | 5 | 168 |
2010 | 122 | 37 | 5 | 164 |
2009 | 102 | 33 | 3 | 138 |
Postvirksomheder
-
Bladkompagniet A/S
Islevdalvej 205
2610 Rødovre
54069510
Tlf..: 70207225 -
Bornholms Tidende A/S
Nørregade 11-19
3700 Rønne
35244115
Tlf..: 56903000 -
By-Expressen ApS
Nansensgade 9
1366 København K
34475644
Tlf..: 42707000 -
Dansk Avis Omdeling A/S
Islandsvej 1
7100 Vejle
26063892
Tlf..: 75722030 -
Databeskyttelsesrådgiver
Carsten Nieburhs Gade 43
1577 København V
Tlf..: 41780531 dpo@tbst.dk -
Fynske Medier
Banegårdspladsen 1
5000 Odense C
29847193
Tlf..: 66111111 -
GLS Denmark A/S
Kokmose 3
6000 Kolding
10549744
Tlf..: 76331100 -
JB Omdeling
Venneslaparken 39
8300 Odder
34531641
Tlf..: 21448726 -
Nordjyske Medier A/S
Langagervej 1
9220 Aalborg Øst
18096641
Tlf..: 99353434 -
PHP Service ApS
Energivej 3
4180 Sorø
36441941
Tlf..: 34100400 -
Samdistributionsselskabet Midt-Vest A/S
Østergade 21
7400 Herning
10108926
Tlf..: 96262575
Postvirksomhedernes dækningsområde
I tabellen nedenfor fremgår de registrerede virksomheders dækningsområder opgjort i postnumre.
Postvirksomhed |
Dækningsområde |
Bornholms Tidende A/S |
3700-3790 |
Bladkompagniet A/S |
Landsdækkende |
By-Expressen ApS |
1000-2750, 2760, 2770-2830, 2860-2880, 2900-2930 |
Dansk Avis Omdeling A/S |
6000-6900; 7182-7280; 7321; 8000-8586; 8660-8680; 8860-8881; 8900-8990; 9550; 6920-7173; 7300; 7323-7680; 7790-7999; 8592-8654; 8700-8850; 8882-8883 og 9632 |
Fynske medier |
5000-5985 |
GLS Denmark A/S |
Landsdækkende |
JB Omdeling |
8300; 8330; 8340 og 8350 |
Nordjyske Medier A/S |
7700-7950; 8970; 9000 og 9200-9990 |
PHP Service ApS |
Landsdækkende |
Samdistributionsselskabet Midt-Vest A/S |
8600; 7430; 7330 og 2730 |
Salling Group A/S |
Landsdækkende |
Sagsbehandlingstider
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens overordnede målsætning er, at behandlingen af klagesager vedr. Post Danmark A/S ikke må overstige 6 uger inkl. høring i Post Danmark A/S. Sager kan eksempelvis være klager over afgørelser truffet af Post Danmark A/S om forsinkelser, erstatninger, postbetjeningsnettet m.m.
Tabellen nedenfor viser graden af målopfyldelse i forhold til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens målsætning.
Kvartal | Opfyldelsesgrad | Antal afsluttede sager |
1. Kvartal 2018 | 96% |
20 |
4. Kvartal 2017 | 94% | 23 |
3. Kvartal 2017 | 100% | 18 |
2. Kvartal 2017 | 100% | 13 |