Statistik

Sidst opdateret 07/10/2019
Styrelsen udarbejder statistiske oversigter over bl.a. brevkvalitet og antallet af postvirksomheder. Via menuen til venstre kan du vælge en række statistikker, undersøgelser og opgørelser om postbefordring i Danmark.

Kvalitetstal

Sidst opdateret 07/10/2019
Her kan du finde informationer om målingerne af Post Danmarks brevkvalitet.

Post Danmark får hvert år udført målinger af deres kvalitet, for at se om mindst 93 % af de befordringspligtige indenlandske breve og pakker bliver leveret indenfor servicekravet.

 

Målingen af kvaliteten for breve er siden 1995 udført af et uafhængigt analyseinstitut. Den anvendte målemetode  er baseret på afsendelse af testbreve mellem en række testpersoner udvalgt af analyseinstituttet. Testpersonerne er anonyme i forhold til Post Danmark. Kvalitetsmålingen foregår ved at registrere tiden fra afsenderen afleverer brevet til postbefordring, til brevet når frem til modtageren.

Posthusnettet

Sidst opdateret 07/10/2019
Her kan du finde en uddybning af, hvad posthusnettet består af, samt statistik over antallet af postbetjeningssteder.

Postbetjeningsnettet

Post Danmark tilbyder en række postbetjeningssteder med personlig betjening:

 

  • Post Danmarks egendrevne postbetjeningssteder med alle ydelser.
  • Postbetjeningssteder hos eksterne samarbejdspartnere med alle ydelser (postbutikker).
  • Butik med postfunktion med udvalgte ydelser.

 

Ved alle ydelser forstås, at betjeningsstedet udfører alle befordringspligtige postforretninger.

 

En butik med postfunktion drives af en lokal handlende. Der vil normalt være mulighed for indlevering af breve, udlevering af anmeldte forsendelser (breve og pakker) samt frimærkesalg.

 

Det er kun kunderelaterede betjeningssteder, som fremgår af oversigten nedenfor. Sorteringscentre og omdelingscentre er ikke medtaget.

 

På grund af omlægning og opstramning af systemet kan tallene fra og med 2000 ikke direkte sammenlignes med tidligere tal. I antallet af egendrevne postbetjeningssteder har der f.eks. indtil da været inkluderet 5 distributionscentre, der har været betegnet som postkontor, men som ikke har kunderelationer. De er derfor fjernet fra oversigten. Antallet af butikker med postfunktion har tidligere været opgjort under kategorien postbutikker.

 

Post Danmark tilbyder desuden en række selvbetjeningsløsninger til deres kunder:

 

  • Pakkeboksen
  • Online Porto
  • Mobilporto

 

Pakkeboksen gør det muligt at hente og sende pakker døgnet rundt. Er man tilmeldt som bruger af Pakkeboksen, kan man få sine pakker adresseret direkte til automaten og hente dem, så snart pakkerne er lagt i automaten. Som bruger får man en sms eller e-mail, når en pakke er klar til afhentning.

 

Online Porto og Mobilporto er begge alternativer til et fysisk frimærke, hvor kunden køber en portokode, som skrives på brevet eller pakken.

 

Postbetjeningssteder med personlig betjening 

År Egendrevne
postbetjeningssteder
Post-butikker Post-butikker med begrænset funktion Butik med postfunktion I alt
2017 2
168
856
0  1026
2016 3
193
879
0
1075
2015 6
197
901
0 1104
2014
21
190
710
0
921
2013   38   597 114
23 772
2012 72 625 98 795
2011 93 617   97 807
2010 96 627   98 821
2009 114 626   106 846
2008 142 609   114 865
2007 153 615   122 890
2006 184 605   124 913
2005 218 600   127 945
2004 287 593   116 996
2003 339 577   103 1019
2002 375 569   104 1048
2001 444 550   89 1083
2000 473 558   85 1116
1999 508 652   1160
1998 552 653   1205
1997 601 626   1227
1996 636 618   1254
1995 649 618   1267
1994 670 605   1275

 

Selvbetjeningssteder

År Pakkebokse
Postselv automater Døgn-posthuse I alt
2017 465
0 0 465
2016
467
0 0
467
2015
468
0
0 468
2014
465
11
7
483
2013   431
 18   5  454
2012 156 34 5 195
2011 126 37 5 168
2010 122 37 5 164
2009 102 33 3 138

 

Postvirksomheder

Sidst opdateret 07/10/2019
Her finder du en liste over virksomheder med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, samt statistik over antallet af registrerede postvirksomheder.

  • Bladkompagniet A/S

    Islevdalvej 205

    2610 Rødovre

    Cvr 54069510

    Tel 70207225
  • Bornholms Tidende A/S

    Nørregade 11-19

    3700 Rønne

    Cvr 35244115

    Tel 56903000
  • By-Expressen ApS

    Nansensgade 9

    1366 København K

    Cvr 34475644

    Tel 42707000
  • Dansk Avis Omdeling A/S

    Niels Finsensvej 11

    7100 Vejle

    Cvr 26063892

    Tel 75722030
  • Fynske Medier

    Banegårdspladsen 1

    5000 Odense C

    Cvr 29847193

    Tel 66111111
  • GLS Denmark A/S

    Kokmose 3

    6000 Kolding

    Cvr 10549744

    Tel 76331100
  • JB Omdeling

    Venneslaparken 39

    8300 Odder

    Cvr 34531641

    Tel 21448726
  • Nordjyske Medier A/S

    Langagervej 1

    9220 Aalborg Øst

    Cvr 18096641

    Tel 99353434
  • PHP Service ApS

    Energivej 3

    4180 Sorø

    Cvr 36441941

    Tel 34100400
  • Samdistributionsselskabet Midt-Vest A/S

    Østergade 21

    7400 Herning

    Cvr 10108926

    Tel 96262575

Postvirksomhedernes dækningsområde

I tabellen nedenfor fremgår de registrerede virksomheders dækningsområder opgjort i postnumre.

 

Postvirksomhed

 Dækningsområde

Bornholms Tidende A/S

 3700-3790

Bladkompagniet A/S

Landsdækkende

By-Expressen ApS
1000-2750, 2760, 2770-2830, 2860-2880, 2900-2930

Dansk Avis Omdeling A/S

6000-6900; 7182-7280; 7321; 8000-8586; 8660-8680; 8860-8881; 8900-8990; 9550; 6920-7173; 7300; 7323-7680; 7790-7999; 8592-8654; 8700-8850; 8882-8883 og 9632

Fynske medier

5000-5985

GLS Denmark A/S

Landsdækkende

JB Omdeling

8300; 8330; 8340 og 8350

Nordjyske Medier A/S

7700-7950; 8970; 9000 og 9200-9990

PHP Service ApS
Landsdækkende

Samdistributionsselskabet  Midt-Vest A/S               

8600; 7430; 7330 og 2730

Salling Group A/S
 Landsdækkende

 

Sagsbehandlingstider

Sidst opdateret 07/10/2019
Her kan du læse mere om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens målsætning om sagsbehandlingstider.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens overordnede målsætning er, at behandlingen af klagesager vedr. Post Danmark A/S ikke må overstige 10 uger inkl. høring i Post Danmark A/S. Sager kan eksempelvis være klager over afgørelser truffet af Post Danmark A/S om forsinkelser, erstatninger, postbetjeningsnettet m.m.

 

Tabellen nedenfor viser graden af målopfyldelse i forhold til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens målsætning.

 

Kvartal Opfyldelsesgrad Antal afsluttede sager
1. Kvartal 2018
96%
20
4. Kvartal 2017
94% 23
3. Kvartal 2017 100%

18

2. Kvartal 2017 100% 13