Klager over postvirksomheder
Indsend din klage over en postvirksomhed
Klageformular til klager over postvirksomheder
Postvirksomheder med posttilladelse
Du kan finde en liste over postvirksomheder med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring på linket nedenfor.
Hvis postvirksomheden ikke står på listen, kan styrelsen ikke behandle sagen.
Hvilke sager kan styrelsen behandle?
Trafikstyrelsen kan kun tage stilling til spørgsmål om erstatning i overensstemmelse med de forretningsbetingelser, der gælder for den pågældende postforsendelse. Det betyder, at styrelsen kan træffe afgørelse om, at en afsender har krav på erstatning, hvis betingelserne i postvirksomhedens forretningsbetingelser er opfyldt.
Trafikstyrelsen kan ikke tage stilling til spørgsmål om erstatning uden for kontrakt, dvs. hvis postkunden mener, at postvirksomheden har handlet groft uagtsomt eller direkte forsætligt. Derfor må spørgsmålet henvises til de civile domstole, medmindre postvirksomheden erkender at have handlet groft uagtsomt eller direkte forsætligt.
Styrelsen kan ikke træffe afgørelse i spørgsmål, hvor der er tale om ’påstand mod påstand’. Sådanne tvister og uoverensstemmelser, der kræver bevisførelse og -vurdering, herunder vurdering af uagtsomhedsområdet efter de almindelige erstatningsretlige regler, må derfor henvises til domstolene.
Styrelsen har som udgangspunkt heller ikke faglig kompetence til at tilsidesætte en postvirksomheds faglige vurdering af en beskadiget pakke som følge af mangelfuld emballage, når postvirksomheden har haft lejlighed til at undersøge den pågældende pakkes emballage, eller hvis afgørelsen er baseret på fotografier af emballagen.
Trafikstyrelsens primære opgave er således at sikre, at postvirksomheden har behandlet klagen efter forskrifterne.
Målsætning for sagsbehandlingstider
Trafikstyrelsens overordnede målsætning er, at behandlingen af klagesager vedr. postvirksomheder med tilladelse til postbefordring ikke må overstige 10 uger inkl. høring af postvirksomheden.
På grund af en større mængde verserende klagesager er sagsbehandlingstiden desværre i øjeblikket væsentligt forlænget. Vi beklager de gener, dette medfører.
Sager kan eksempelvis være klager over afgørelser truffet af postvirksomheder med tilladelse til postbefordring om forsinkelser, erstatninger, postbetjeningsnettet m.m.