VVM-liste

Resultat: 94

Afgørelsesdato

18/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00050

Hævning af højspændingsmaster ifm anlæg af Københavns letbane

Københavns letbane har 9. november 2020 anmeldt ændring af letbaneprojektet i form af hævning af to højspændingsmaster ved krydsningen mellem Søndre Ringvej og Køge Bugt motorvejen.

Københavns letbane har 9. november 2020 anmeldt ændring af letbaneprojektet i form af hævning af to højspændingsmaster ved krydsningen mellem Søndre Ringvej og Køge Bugt motorvejen.

 

Projektet omfatter hævning af 2 stk. 132 kV luftledningsmaster samt forstrækning af tilhørende mastefundamenter. Hævningen er nødvendig, for at der kan opnås tilstrækkelig frihøjde til etablering af Hovedstadens Letbanes køreledningsanlæg. Luftledningerne skal hæves minimum 1,9 meter, for at sikre at letbanens og højspændingsledningerne ikke interferere med hinanden. Dette løses ved at løfte masterne nr. 28 og 29 i hver ende af spændet med præfabrikeret metalskamler på 3,0 meter. De to master står i hhv. Brøndby og Vallensbæk kommuner.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om letbanen på Ring 3 (BEK nr. 357 af 02/04/2020) tillade ændringer og udvidelse af letbaneanlægget, samt vurdere om der kan være væsentlige miljømæssige konsekvenser ved ændringen.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer ikke på det foreliggende grundlag, at der kan være væsentlige miljømæssige påvirkninger fra projektændringen. Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00050.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Bekendtgørelse

BEK nr 357 af 02/04/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om letbanen på Ring 3

Gældende fra

05/04/2020

Afgørelsesdato

17/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00055

Ombygning af stationen ved Kastrup Lufthavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

 

I august 2020 er det af A/S Øresund besluttet, at projektet for Ny Kastrup Lufthavn Station skal om-planlægges. Det har indtil nu været planlagt, at projektet skal realiseres som ét samlet projekt. Planlægningen skal nu ændres, så projektet omfatter etablering af retningsdrift på banen omkring Kastrup Lufthavn.

 

Projektet omfatter den nødvendige ombygning af banen til kørsel med retningsdrift, etablering af nye perroner på spor 11 og 12 med de nødvendige adgangsfaciliteter, sikkerhedsmæssig og miljømæssig opgradering af eksisterende Kastrup tunnel efter behov samt sikkerhedsmæssig opgradering af eksisterende godstunnel efter behov.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget for nærliggende Natura 2000-områder vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 11. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00055.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

10/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00054

Femernforbindelsen - reduktion af vestligt landområde ved Lalandia

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

I forbindelse med Femern Bælt-projektet etableres der nye landområder ud for Lollands kyst både øst og vest for Rødbyhavn. Projektændringen påvirker alene det vestlige landområde. Det vestlige landområde er i projektets anlægslov, VVM-redegørelse og implementeringsredegørelse beskrevet med en bredde på cirka 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje og med en udstrækning på cirka 3,5 kilometer mod vest fra den eksisterende færgehavn.

 

Femern A/S har modtaget en detaljeret designbeskrivelse fra selskabets entreprenør som viser den konkrete og detaljerede udformning af de kommende landområder ud for eksisterende kyst. Entreprenøren har i forbindelse med udarbejdelsen af det endelige design justeret udformningen af det vestlige landområde, således, at det nye vestlige landområdes udstrækning reduceres med cirka 500 meter. Den planlagte, nye badestrand placeres dermed tættere på sommerhusområdet omkring Lalandia. Projektændringen indebærer, at udstrækningen af landområdet bliver omkring 3 kilometer, hvormed det beslaglagte havbundsareal i forhold til tidligere projektering reduceres med cirka 25 ha, svarende til ca. 7 - 8 % af det samlede areal af landområderne. Det medfører en reduktion af projektets permanente påvirkning af havmiljøet. Samtidig reduceres behovet for tilførsel af stenmængder til brug for etablering af kystbeskyttelse med cirka 5 - 10%, hvilket også medvirker til at reducere projektets klimamæssige fodaftryk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand ca. 5 km fra anlægsarbejdet. Projektændringen medfører ingen ændringer til de gennemførte

Natura 2000-vurderinger dels på grund af afstanden og dels fordi der er tale om uændrede eller mindre belastninger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der er behov for udarbejdelse af en supplerende miljøkonsekvensvurdering.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

 

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00054.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00075

Udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har d. 6. oktober 2020 modtaget ansøgning om udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge i København.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har d. 6. oktober 2020 modtaget ansøgning om udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge i København.

 

Der skal endvidere etableres nyt tilbagerykket kølevandsindtag til HC Ørstedsværket, da den gamle kølevandledning ligger i området, hvor der nu skal graves kanal og havnebassin. Udgravningen udføres sammen med kajarbejderne som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gav tilladelse til d. 30. september 2020.

Man vil midlertidigt vil være nødt til at lukke kølevandsindtaget til Ørsted værket med midlertidig opfyldning på vand sammen med en interimsspunsvæg for at kunne lukke af mod havneløbet således at havnebassinet kan udgraves tørt.

 

En principiel tilladelse til anlægsarbejdet fra den daværende Trafikstyrelse er givet 13. marts 2015. Denne principielle tilladelse var betinget af at der, når byggeriet blev aktuelt fremsattes en konkret ansøgning. Denne ansøgning foreligger nu.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område 143 (Vestamager og havet syd for) er ca. 1,5 km.

 

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00075.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

01/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6020103-00074

Anlægsarbejder i Svanemøllebugten

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 8,5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. oktober til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6020103-00074.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

19/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00072

Etablering af indtag og udledning af havvand ifm. energicentral i Københavns Nordhavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Nordhavn, Kbh.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 10. august 2020 fra HOFOR, om tilladelse til etablering af vandindtag og vandudledning i forbindelse med opførelse af anlæg til fjernvarme og fjernkøling beliggende Sundkrogsgade 23, Nordhavn, Kbh. Anlægget vil gennem en varmepumpe udnytte vandet fra havnen til fjernvarme. Havnevandet, som har en temperatur på mellem ca. 2 og 20 °C afhængigt af årstiden, ledes ind i varmepumpen og afkøles til mellem ca. 0,5 og 15 °C. Vandet indvindes i et indtagsbygværk i form af et havvandskammer med en forventet placering på det sydvestlige hjørne af Levantkaj Vest. Der etableres udløb til Kalkbrænderiløbet.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Københavns Kommune er VVM-myndighed for selve energicentralen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal give tilladelse til bygværkerne til indtag og udledning af havnevandet – herunder vurdere eventuelle miljøkonsekvenser.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 16. september 2020 til VVM@tbst.dk cc. geag@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00072.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Afgørelsesdato

16/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00048

Engmosen (Ringsted - Femern ændringsprojekt)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Ændringen sker i form af etableringen af en midlertidig råstofgrav samt blødbundsudsætning på et område ved Engmosen, Guldborgssund Kommune. En kort beskrivelse fra sagsmaterialet kan ses herunder. For nærmere oplysning, se sagsmaterialet.

 

Ansøger, Banedanmark (BDK), har oplyst, at de har undersøgt muligheden for at indvinde råstoffer (primært moræneler samt en mindre mængde smeltevandssand) på en nærliggende mark, der i forvejen er midlertidig eksproprieret til projektet, og som ligger ca. 150 m syd for et Natura 2000 område. Råstofgraven forventes at være aktiv i 3-4 måneder inden for perioden 1. marts – 1. oktober 2021. Banedanmark oplyser, at det kan blive relevant at udgrave en lille restmængde i 2022. Herefter lukkes råstofgraven ned og arealet reetableres i henhold til efterbehandlingsplan.

 

Banedanmark oplyser, at etablering af råstofgraven ikke giver anledning til en ændring i hydrologien, da der graves over grundvandsspejlet, og råstofgraven medfører heller ikke tilførsel af næring til Natur 2000-området. Ingen ynglende fugle fra Natura 2000-udpegningsgrundlaget vil blive forstyrret, da de ikke er registreret i nærheden af projektet, og da der kun arbejdes i dagtimerne med råstofgraven, vurderes det, at flagermus i området ikke forstyrres under deres jagt. Projektet inddrager desuden ikke areal fra beskyttede naturtyper på Natura 2000-udpegningsgrundlaget, og der fældes ingen flagermusegnede træer. Som en del af Ringsted-Femern projektet opsættes paddehegn omkring alle arbejdsveje ved Engmosen for at undgå, at padderne i området kommer ind på vejene.

 

I forbindelse med blødbundsudsætning ønsker Banedanmark foretage følgende ændringer og oplyser følgende om BDK’s vurdering af effekten på omgivende miljø (se evt. nærmere i sagsmaterialet):

 

  • Ændring i udførelsestidspunkt for blødbundsudskiftning (vurderes ikke at have miljømæssig effekt)

 

  • Ændring i opsætning af permanent paddehegn i Engmosen (med den beskrevne udførelse ændringen af anlægsarbejdet for paddehegn vil der ikke ske påvirkning af habitatnaturtypen elle- og askeskov, som ligger nær ved banen. Den ændrede placering af paddehegn vurderes ikke at ændre på paddehegnets effekt som afværgeforanstaltning.)

 

  • Ændring i etablering af paddepassager i Engmosen (den beskrevne ændring af projektet vurderes at være mindre og vil ikke påvirke udpegningsgrundlaget og den økologiske funktionalitet i området)

 

  • Ændring af udsætning af blødbundsmateriale samt oplagsplads nær Engmosen

(udsætningsarealet til blødbundsmaterialer udvides mod nord fra 100.000m2 til 165.000. m2.  Der oplagres desuden også opfyldningsmaterialer (sand og jord) på arealet. Der vil fortsat ikke være direkte påvirkning af Natura 2000-området, og der vil ikke ske ændringer i afstrømningsforholdene)

 

Projektændringerne vil foregå i nærheden af Natura 2000 område nr. 152, Smålandsfarvandet, nord for det ansøgte areal, og Ramsarområde nr. 25 Farvandet mellem Lolland og Falster med Rødsand, Guldborg Sund og Bøtø Nor.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringsprojektet giver anledning til væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. ovennævnte lov og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet kan antages at have en påvirkning på Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23. oktober 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00048.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

06/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00073

Projektforlængelse og mindre ændringsprojekter til oprindelig tilladelse ved Artillerivej Syd, Københavns Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd, dels

  • om forlængelse af tilladelse til etablering af havnevig ved Artillierivej Syd, lige nord for Amager Ro- og Kajakklub i København Havn, dels – som ændring til det oprindelige projekt –
  • om etablering af ny stenkastning foran Kaj 550 og
  • etablering af ny spunsvæg syd for havnevigen ifm. renovering af eksisterende bolværk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt fristforlængelsen eller ændringsprojektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) er ca. 8,6 km og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) er ca. 1,5 km.

 

Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. oktober 2020 til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00073.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne