VVM-liste
Resultat: 4
Høringsfrist
10/08/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-033100
Ringsted-Femern - ændringer for anlæg af jernbanebro ved Guldborgsund (Kong Frederik IVs bro)
Se høringsmateriale og relevant lovstof
I forbindelse med projektet vedr. Ringsted – Femern Banen er der planlagt ændringer af de anlægsaktiviteter, der er knyttet til anlæg af en ny bro over Guldborgsund parallelt med den eksisterende Kong Frederik IX’s Bro.
I forhold til projektet, som beskrevet i Natura 2000 konsekvensvurderingen fra 2011 og i opdaterede udgaver af Natura 2000 konsekvensvurderingen fra hhv. 2014 og 2015 samt i Implementeringsredegørelse fra februar 2015, har det vist sig hensigtsmæssigt, at en række projektændringer. Projektændringer, som er beskrevet og vurderet i rapporten: ”Tillæg 2 til Natura 2000 konsekvensvurdering fra 2021”, resulterede i, at der skulle opgraves større mængder af sediment omkring Kong Frederik IX’s Bro i Guldborgsund for klapning på godkendt klapplads udenfor projektområdet end beregnet tidligere.
Det således afledte projekt, med klapning af opgravet sediment, hvortil der ansøges om tilladelse, er detaljeret beskrevet og vurderet i nærværende miljøkonsekvensredegørelse.
Projektet om Femern Bælt Forbindelsen med tilhørende miljøvurderinger blev vedtaget i 2015. Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ift. ændringer i Femern Bælt projektet, jf. § 7-9 Femernloven samt tilhørende VVM-bekendtgørelse.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig eventuelle bemærkninger til den udarbejdede miljøkonsekvensrapport. I forlængelse af Trafikstyrelsens afgørelse skal Miljøstyrelsen tage stilling til en konkret ansøgning om klapning.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. august 2022 med henvisning til journalnummer 2021-033100.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.
Bekendtgørelse
BEK nr. 1106 af 28/09/2017
Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Gældende fra
01/10/2017
Lov
LOV nr. 575 af 04/05/2015
Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark
Gældende fra
06/05/2015
Høringsfrist
01/08/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-005039
Karstensens Skibsværft
Se høringsmateriale og relevant lovstof
For at sikre Karstensens Skibsværfts fortsatte udvikling i forhold til fortsat at bygge nye og stadig større fiskefartøjer samt servicere disse, ønsker Karstensens Skibsværft at etablere endnu en tørdok. Den nye tørdok skal overdækkes med en fast konstruktion med det formål at minimere miljøgener såsom støj, støv og lugt, og samtidig skabe de bedste produktionsforhold for kunder og medarbejdere.
Der forligger nu en miljøkonsekvensrapport med et antal bilagsrapporter.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.
Miljøkonsekvensrapporten med bilagsrapporter er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 25. maj til den 1. august 2022. Frederikshavn kommune gennemfører en samtidig høring af materialet.
Eventuelle bemærkninger skal indsendes senest den 1. august 2022 med henvisning til journal nr.: 2021-005039.
Efter høringen vil Trafikstyrelsen vurdere de indkomne bemærkninger og træffe afgørelse i sagen.
Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LBK nr. 457 af 23/05/2012
Bekendtgørelse af lov om havne
Gældende fra
01/04/2012
Bekendtgørelser
Høringsfrist
01/08/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2022-065030
Opgradering af Ny Ellebjerg Station
Banedanmark har ansøgt om etableringen af en tunnel til at forbindelse de nye perroner på Øresundsbanen ved Ny Ellebjerg Station.
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven. (Lov nr. 686 af 27/05/2015 som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven).
Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.
Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf. §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 Vestamager og havet syd for, beliggende 1,8 km. km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.
Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket. (evt. henvisning til væsentlighedsvurdering i ansøgningsmaterialet).
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1/8-2022 med henvisning til journalnummer 2022-065030.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
Lov
LOV nr 434 af 16/03/2021
Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
Gældende fra
16/03/2021
Lov
LOV nr. 686 af 27/05/2015
Jernbaneloven
Gældende fra
28/05/2015
Lov
LOV nr. 658 af 08/06/2016
Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love
Gældende fra
10/06/2016
Bekendtgørelse
BEK nr. 451 af 08/05/2017
Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter
Gældende fra
16/05/2017
Høringsfrist
08/07/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2022-073591
Udvidelse af Green Island CPH
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 29/05-2022 fra Copenhagen Entertainment Unit om tilladelse til udvidelse af Green Island CPH.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.
Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Nærmeste marine Natura 2000-område er område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) beliggende hhv. 8,5 km og 3 km fra projektområdet.
Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.
Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.
Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 8/7-2022 med henvisning til journalnummer 2022-073591.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LOV nr. 551 af 06/06/2007
Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Gældende fra
07/06/2007