VVM-liste

Resultat: 72

Afgørelsesdato

25/08/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-003741

Geotekniske boringer på vandområdet i Enghavekvarteret, Københavns Havn

Trafikstyrelsen har den 16. juni 2021 modtaget ansøgning fra By og Havn om tilladelse til udførelse af geotekniske boringer forud for anlægsarbejde af kanaler i Enghavekvarteret i Københavns Havn. Borearbejdet planlægges udført august-september 2021.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om borearbejdet kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

Nærmeste Natura 2000-område er område 143, Vestamager og havet syd for, der ligger ca. 1,4 km fra området i fugleflugtslinje. Natura 2000-område 143 er både fuglebeskyttelses og habitatområde.

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 4. august 2021 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer 2021-003741.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Afgørelsesdato

07/07/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00066,

Udvidelse af Søby Havn

Hermed igangsætter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet, samt Svendborg og Ærø Kommune den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for udvidelsen af Søby Havn.

Søby Havn har i 2015 søgt om at udvide havnen, og der er på det tidspunkt igangsat en proces for planlægning og miljøvurdering af udvidelsen. I den forbindelse er der gennemført en første offentlig høring fra d. 22. december 2015 - 22. januar 2016.

 

Plan- og miljøvurderingsprocessen blev af flere årsager herefter forsinket, men er nu genoptaget igen. Det betyder, at der er udarbejdet et forslag til henholdsvis kommuneplantillæg og lokalplan samt en miljøvurdering af både planer og det samlede projekt.

 

Ærø Kommune er myndighed for planlægningen, mens myndighedskompetencen for miljøvurderingen er fordelt på Kystdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samt Ærø og Svendborg Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet samt Svendborg og Ærø Kommune igangsætter hermed den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for det ansøgte projekt.

 

Dokumenterne er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 9.oktober til den 4. december 2020.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til følgende journalnr.: TS6040202-00066,.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på www.tbst.dk.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

30/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00186

Ombygning af færgelejerne ved Hals og Egense

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

 

Færgerne på Hals-Egense færgeruten ønskes udskiftet med el-færger. For at imødegå løbende tilpasninger af de nye el-færger, ønskes færgelejerne etableret ved siden af eksisterende færgelejer. Således kan sejlruten fortsætte med normal drift i etableringsfasen. De to nye færgehavne etableres på vestsiden af de eksisterende færgelejer for ikke at komme til at påvirke det nærliggende Natura 2000-område. Færgelejerne etableres som spunsløsninger og opfyld på territoriet. Der anlægges støttepæle og fenderværker for at hjælpe med sikker navigation. I forbindelse med etablering af havnebassinerne skal der gennemføres mindre uddybninger. Det resulterende havbundsmateriale ønskes nyttiggjort som opfyldsmateriale i forbindelse med etablering af opmarcharealer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne. Færgehavne er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2 pkt. 10e.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Da projektområdet er beliggende umiddelbart vest for det internationalt beskyttede Natura 2000-område nr. 14 ”Aalborg Bugt, Randers Fjord og Mariager Fjord”, har anmelder udarbejdet en Natura 2000-væsentlighedsvurdering i overensstemmelse med kravene i Bekendtgørelse nr. 1595 og Bekendtgørelse nr. 654 af 19/05/2020 om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der vil være væsentlige miljømæssige konsekvenser ved ombygningen af færgelejerne.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00186.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

28/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00181

Thyborøn Havneudvidelse etape 3A

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 3. marts 2021 fra Thyborøn Havn Havn om tilladelse til etablering af etape 3A for udvidelsen af havnen.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 3. marts 2021 fra Thyborøn Havn Havn om tilladelse til etablering af etape 3A for udvidelsen af havnen.

 

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har den 23. januar 2015 givet principiel tilladelse til havneudvidelsen. Tilladelsen blev givet på baggrund af en udarbejdet VVM-redegørelse, der blev udarbejdet i 2014. Udvidelsen af havnen er etapeopdelt og en endelig tilladelse er betinget af, at styrelsen efterfølgende kan godkende et detailprojekt i henhold til havneloven og i overenstemmelse med VVM-redegørelsen. Den indkomne ansøgning vurderes at være i overensstemmelse med VVM-redegørelsen, men den forløbne tid nødvendiggør en fornyet screening, idet naturforhold mv. kan have ændret sig siden den oprindelige VVM-vurdering.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 23. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet

 

Thyborøn Havn mangler lagerplads til de store mængder gods der kommer over kaj og er samtidig begrænset af arealmangel til evt. nye aktiviteter i havnen.

Thyborøn Havn ønsker derfor at udvide havnen mod syd i overensstemmelse VVM for Udvidelse af Thyborøn Havn af August 2014. Kort version af VVM-redegørelse er vedhæftet. Der etableres et ny landområde på ca. 180.000kvm i forlængelse af Thyborøn Sydhavn. Landområdet etableres med sand uddybning af Thyborøn Kanal samt oprensning i sejlrenden og ved Limfjordskaj 1 og 2. I alt forventes indbygget ca. 300.000m3. I forbindelse med entreprisen uddybes til 10,0m foran den nye kaj.

Landområdet sikres med stenkastning af norske eller svenske sprængsten.

 

For at servicere området etableres en 220m lang kaj som forberedes til en fremtidig vanddybde på 10m. Kajen etableres som et traditionelt bolværk med stålspuns forankret til anker plader i bagland. Kajen afsluttes med betonhammer.

 

Der uddybes til 10,0m foran den nye kaj. Der forventes opgravet ca. 60.000m3 materiale som overvejende er ler som skal klappes.

 

Indbygningsmaterialer hentes med sandsuger i Thyborøn Kanal, sejlrende og ved Limfjordskaj 1 og 2. Materialet indpumpes på området via pumperør og materialet fordeles på land med dossere og gummihjulslæssere. Stenkastninger bygges med gravemaskiner. Stålspuns og pæle nedbringes med rammemaskiner på flåde. Ramning vil foregå i en periode på ca. 4 måneder. Dog ikke kontinuerligt.

 

Natura 2000-område nr. 28 ligger ca. 200 m vest for nærmeste opfyldningsområde og ca. 400 m fra fremtidig kaj. I VVM redegørelsen fra 2014 for udvidelsen af Thyborøn Havn er det vurderet, at påvirkningen af Natura 2000-område nr. 28 er ubetydelig. Vurderingen tager udgangspunkt i Natura 2000-planerne for 2010-2015. Natura 2000-området omfatter ét habitatområdet og fire fuglebeskyttelsesområder, hvoraf fuglebeskyttelsesområde F39 – Harboøre Tange, Plet Enge og Gjeller Sø ligger umiddelbart vest og øst for Thyborøn havn. Udpegningsgrundlaget for F39 har ændret sig siden planperioden for 2010-2015. I natura 2000-planen fra 2010-2015 er udpegningsgrundlaget sangsvane, kortnæbbet gås, bramgås, lysbuget knortegås, klyde, hvidbrystet præstekrave, almindelig ryle, brushane, fjordterne, dværgterne og mosehornugle.

 

I den nye natura 2000-plan for 2022-27 er udpegningsgrundlaget kortnæbbet gås, lysbuget knortegås, klyde, almindelig ryle, brushane, dværgterne, fjordterne og havterne. Grænserne for fuglebeskyttelsesområdet har ændret sig en smule omkring Thyborøn Fjord. Ændringerne er primært sket ud mod Vesterhavet for at inddrage ynglesteder for dværgterne. 

 

Det vurderes, at det ændrede udpegningsgrundlag ikke giver anledning til at der skal foretages en ny miljøkonsekvensvurdering, idet projektet ikke ændres i forhold til den oprindelige projektbeskrivelse, og de beskrevne afværgetiltag bibeholdes.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00181.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

24/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00083

Anlæg af træbrygger mv. i Enghavekvarteret

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 24. april 2021 om anlæg af træbrygge og ponton inkl. havnepladser langs bolværk og spunsvæg ved Enghave Brygge i Københavns havn.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 24. april 2021 om anlæg af træbrygge og ponton inkl. havnepladser langs bolværk og spunsvæg ved Enghave Brygge i Københavns havn. Anlægget er etape 1 af 3 der tilsammen etablerer pontoner og brygger i Enghavekvarteret. Anlægget er i overensstemmelse med lokalplanen for området. Etape 1 er markeret med rød streg på bilagskortet.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24/03/2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 7. juni 2021 med henvisning til journalnummer TS6040103-00083.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00182

Placering af to netbure til regnbueørred ved Snaptun Havn

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Ansøgningen omhandler placering af 2 netbure ved ydermolen i Snaptun Havn, til midlertidig opbevaring af regnbueørreder fra virksomhedens landbaserede dambrug inden slagtning på fabrikken i Snaptun. Ansøgningen drejer sig alene om opbevaring og opbygning af et bufferlager, og der forekommer ingen fodring af fiskene

 

Trafikstyrelsen er jf. havnelovens § 2 (LBK nr. 457 af 23/05/2012, bekendtgørelse af lov om havne) myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i erhvervshavne. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 af 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om etablering af opbevaringsnettene kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 56 Horsens Fjord, havet øst for og Endelave. Området er primært karakteriseret ved et meget stort hav- og fjordområde med forekomster af hav- og kystnaturtyper og tilknyttede arter og fugle. Af marine naturtyper er der især meget store arealer med bugter og vige, stenrev og sandbanker samt mudder- og sandflader blottet ved ebbe. Skarv, splitterne og havterne er de mest talrige ynglefugle, mens hjejle, edderfugl, hvinand og lille kobbersneppe er de mest udbredte trækfugle. Havområdet rummer bestande af marsvin, spættet sæl og gråsæl.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. april 2021 til med henvisning til journalnummer TS6040203-00182.

 Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

05/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00184

Geotekniske boringer ved Vordingborg Havn

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 2. marts 2021 fra Vordingborg Havn, om tilladelse til udførelse af geotekniske boringer i forbindelse med etape 4 i havneudvidelsen.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 2. marts 2021 fra Vordingborg Havn, om tilladelse til udførelse af geotekniske boringer i forbindelse med etape 4 i havneudvidelsen.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i havne, jf. § 2 i Lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012). Endvidere varetager Trafikstyrelsen statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Ansøgningen vedrører gennemførelse af geotekniske boringer for projektering af dæmninger, kaj og opfyldsområde - iht. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelse af 24. september 2018  til igangsætning af etape 4 i udvidelsen af Vordingborg Havn. De geotekniske boringer placeres på søterritoriet inden for projektområdet - dels langs den planlagte kaj og dels i tracéet for dæmningen omkring opfyldsarealet. Der suppleres evt. med geotekniske boringer fordelt inden for opfyldsarealet. Boringerne placeres under hensyntagen til de søkabler (stærkstrøm og regnvand), som findes i projektområdet.

 

Borearbejdet udføres med borerig fra flåde, forventeligt jack up flåde. Jack-up flåden placeres i borelokaliteten, og jackup benene sættes i havbunden. Herefter hejses flåden til ønskelig højde, og boringen gennemføres. Alt efter boredybde og substrat vurderes en boreprøve at tage mellem 3 og 6 timer i det pågældende område. Der vil ved udtagning af boreprøverne opstå en mindre forstyrrelse af havbunden, når boringen opstartes, samt når kernen tages tilbage ombord.

 

Nærmeste Natura 2000-område er Smålandshavet nord for Lolland beliggende 3-4 km fra projektområdet.

Det vurderes, at udtagning af boreprøver ikke vil påvirke miljøet og Natura 2000-området væsentligt.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

Hvis der indsendes bemærkninger til sagen bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23 april 2021 med henvisning til journalnummer TS6040203-00184.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Afgørelsesdato

15/03/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00080

Forlængelse af midlertidig gangbro over Frederiksholms Kanal

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning med bilag af 22. januar 2021 fra Realdania om tilladelse til forlængelse af midlertidig gangbro over Frederiksholms Kanal til 2023.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning med bilag af 22. januar 2021 fra Realdania om tilladelse til forlængelse af midlertidig gangbro over Frederiksholms Kanal til 2023.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.  Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 5. marts 2021 med henvisning til journalnummer TS6040103-00080.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Afgørelsesdato

19/02/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040199-00083

Etablering af 3 nye stoppesteder for havnebussen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 5. januar 2021 fra Københavns Kommune om tilladelse til etablering af 3 nye stoppesteder for havnebussen ved hhv. Kalvebod og Islands Brygge samt ved Orientkajen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 7,8 km fra projektområdet ved Orientkaj, som er det nærmeste af de tre projektområder. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 12. februar 2021 med henvisning til journalnummer TS6040199-00083.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. Alle høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne