VVM-liste
Resultat: 103
Afgørelsesdato
07/06/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-028311
Etablering af havhave i Svendborg Havn
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 13. oktober 2021 fra Svendborgsund Havhave om tilladelse til etablering af en havhave i Svendborg Havn.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i havne, jf. § 2 i Lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012). Endvidere varetager Trafikstyrelsen statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.
Hvis der indsendes bemærkninger til sagen bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23. maj 2022 med henvisning til journalnummer 2021-028311.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 797 af 21/06/2016
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang
Gældende fra
01/07/2016
Lov
LBK nr. 457 af 23/05/2012
Bekendtgørelse af lov om havne
Gældende fra
01/04/2012
Bekendtgørelser
Afgørelsesdato
02/05/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-008313
Havneudvidelse i Fredericia Havn
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Fredericia Havn ønsker at udvide havnen med to nye projekter: forlængelse af kaj 19 samt ny kaj 23 RO/RO-pier.
Projektet er VVM-pligtigt jf. hhv. § 15 i lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27/10/2021 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt § 8b i bekendtgørelse nr. 517 af 24/03/2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.
Myndighedskompetencen for miljøkonsekvensvurderingen er fordelt mellem Fredericia Kommune (anlæg på land) og Trafikstyrelsen (anlæg på søterritoriet).
Vedhæftede materiale beskriver forventningerne til indholdet af miljøkonsekvensrapporten for havneudvidelsen.
Myndighederne beder hermed om evt. kommentarer til afgrænsningsnotatet. Kommentarer bedes indsendt senest den 12. april 2022.
Emner der vedrører anlæg på land bedes indsendt til kommunen@fredericia.dk, med henvisning til ”Fredericia havneudvidelse” og emner der vedrører søterritoriet bedes indsendt til vvm@tbst.dk med henvisning til ”Fredericia havneudvidelse”.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde hos de respektive myndigheder.”
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LBK nr. 457 af 23/05/2012
Bekendtgørelse af lov om havne
Gældende fra
01/04/2012
Bekendtgørelser
Afgørelsesdato
19/04/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-006533
Renovering af Langeliniekaj
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. juni 2021 fra By & Havn om tilladelse til renovering af Langeliniekaj.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.
Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Projektområdet er beliggende ca. 6,4 km nordvest og ca. 7 km sydøst fra hhv. Natura 2000-område 141 Brobæk Mose og Gentofte Sø og Natura 2000-område 142 Saltholm og omliggende hav. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. august med henvisning til journalnummer 2021-006533.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LBK nr. 457 af 23/05/2012
Bekendtgørelse af lov om havne
Gældende fra
01/04/2012
Bekendtgørelser
Afgørelsesdato
08/04/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2022-051230
Ramning af 4 pæle i Christianshavns Kanal
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 9. februar 2022 fra Kasernens Baadelaug om tilladelse til ramning af 4 pæle i Christianshavn Kanal.
Efter dialog med bygherre er det oplyst, at ramning udelukkende vil foretages inden for alm. arbejdstid.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.
Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Nærmeste marine Natura 2000-område er område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) beliggende hhv. ca. 7 km og ca. 4,5 km fra projektområdet.
Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.
Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.
Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 14. marts 2022 med henvisning til journalnummer 2022-051230.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LOV nr. 551 af 06/06/2007
Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Gældende fra
07/06/2007
Loven har ophæng i
Afgørelsesdato
18/03/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2022-048860
Sandcapping i Skudehavnen - Københavns Nordhavn
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Ved sandcapping lægges et lag af ler og sand ovenpå havnebunden, således at sedimentet forsegles og ikke fremover kan hvirvles op i vandfasen.
Sandcapping af Skudehavnen er en del af By og Havns vision om byudvikling af København Nordhavn. Skudehavnen forventes i fremtiden at være en central del af Nordhavn og sammen med området ved Levantkaj skal, der etableres et sammenhængende rekreativt areal - ”Parkbåndet”, der tilsammen vil give området en ”grøn profil” og skabe rammerne for et attraktivt uderum.
Da sedimentet i Skudehavn indeholder miljøskadelige stoffer vil, der blive anvendt en skånsom metode til udlægning af ler og sand således, at de forurenende stoffer i sedimentet ikke vil kunne spredes til det omkringliggende område, ved berøring/omrøring af havbunden. Der vil dog opstå en begrænset sedimentspredning ved anlægsarbejdet, da der skal udlægges sand og ler. Skudehavn vil dog under anlægsfasen kunne aflukkes således, at sedimentspredning minimeres og evt. forurenende stoffer bliver indenfor området.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt. Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Nærmeste Natura 2000-område er nr. 142 ”Saltholm og omliggende hav” som primært er karakteriseret ved de store, sammenhængende arealer af strandenge og lavvandede havområder samt de dertil knyttede bestande af yngle- og trækfugle samt sæler. Området er udpeget på baggrund af de marine habitattyper; Sandbanke, lagune og rev, samt de terrestriske naturtyper; enårig strandengsvegetation, strandeng og kalkoverdrev. Der er desuden tre arter af marine pattedyr, gråsæl, spættet sæl og marsvin, samt 18 arter af træk- og ynglefugle.
Natura 2000-området påvirkes ikke af projektet.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. februar 2022 med henvisning til journalnummer 2022-048860.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Afgørelsesdato
23/02/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-032249
Fortøjningspæle i Trangraven/Papirøen
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 ”Vestamager og havet syd for” beliggende ca. 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: sandbanke (1110), Lagune (1150), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyder, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.
Trafikstyrelsen vurderer ud fra det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journal nummer 2021-032249.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LOV nr. 551 af 06/06/2007
Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Gældende fra
07/06/2007
Loven har ophæng i
Afgørelsesdato
22/02/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-033704
Etablering af en spunset træbrygge på Sundmolen Øst - Nordlig Brygge, Københavns Kommune
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har den 29. november 2021. modtaget en ansøgning fra By og Havn I/S , om tilladelse til etablering af en spunset træbrygge på Sundmolen Øst-Nordlig Brygge, Københavns Kommune. Ansøgningen er håndteret og indsendt af WSP Danmark A/S.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.
Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 141 ”Brobæk Mose og Gentofte Sø” beliggende ca. 7 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 141 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: kransnålalge-sø (3140), hængesæk (7140), rigkær (7230), skovbevokset tørvemose (91D0) og levesteder for sumpvindelsnegl. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.
Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket. (evt. henvisning til væsentlighedsvurdering i ansøgningsmaterialet).
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 24. januar 2022 til VVM@tbst.dk og cc: nmic@trafikstyrelsen.dk med henvisning til journalnummer 2021-033704.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside. De indkomne høringssvar oversendes endvidere til bygherre.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LOV nr. 551 af 06/06/2007
Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Gældende fra
07/06/2007
Loven har ophæng i
Afgørelsesdato
21/02/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-029574
Nordhavn - Mamormolen Byggefelt A - midlertidige spunsvæg og permanent træbrygge
Se høringsmateriale og relevant lovstof
Trafikstyrelsen har den 5. november 2021 modtaget ansøgning fra AP Pension Livsforsikringsaktieselskab om tilladelse til etablering af midlertidig spunsvæg og cellefangedæmning, samt etablering af permanent skråningsanlæg og træbrygge i Nordhavn.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.
Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.
Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 141 Brobæk Mose og Gentofte Sø beliggende 5,7 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 141 er særligt udpeget for at beskytte Gentofte Sø og naturtyperne i den tilstødende Brobæk Mose. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. december 2021 med henvisning til journalnummer 2021-029574.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.
Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LOV nr. 551 af 06/06/2007
Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Gældende fra
07/06/2007
Loven har ophæng i
Afgørelsesdato
26/01/2022
Miljøvurdering
Journalnr. 2021-029036
Etablering af et ”Operation and Maintenance” område til vindmøller i Sydhalen ved Thyborøn Havn
Se høringsmateriale og relevant lovstof
I 2015 gav Trafikstyrelsen en principiel tilladelse til en række fremtidige ændringer i og ved Thyborøn Havn udført som etapeplan. I forbindelse med etableringen af havvindmøller i Nordsøen skal både, der servicerer havvindmøllerne have adgang til et egnet sted at ligge til. Et fornyligt opfyldt område ved Sydhalen vurderes at være egnet.
Bolværk og adgangsrampe etableres som et bolværk med stålspuns.
De to flydebroer vil være ca. 50 m lange.
Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.
Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.
Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf. §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.
Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 28 ”Nissum Bredning med Harboør - og Agger Tange ”beliggende” ca. 100 m fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 28 er udpeget for at beskytte en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: De mange ynglefugle og trækfugle, idet området er et kerneområde for en lang række fugle. De marine naturtyper, herunder sandbanke, bugt og lagune. Naturtyperne strandeng, rigkær og kildevæld samt klitnaturtyper som f.eks. grå/grøn klit og klithede. Arterne odder, blank seglmos, spættet sæl og gråsæl. For fuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af trækfuglene lysbuget knortegås, hjejle, pibesvane, pibeand, spidsand og krikand samt hjejle. I perioder rummer området en stor del af verdensbestanden af lysbuget knortegås. Pibeand, spidsand og krikand raster, i perioder i stort antal, i lagunesøerne på Agger Tange og på de omkringliggende strandenge. Hjejle findes som trækfugl periodisk i meget stort antal på strandengene på Agger Tange og ved bl.a. Agerø, Ager Vejle og Lindholm. For ynglefuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af de kolonirugende fugle klyde, splitterne, dværgterne, havterne, og fjordterne på strandenge og øer i området. Ynglefuglene almindelig ryle og brushane forekommer ikke længere i stort antal i området, men findes her dog stadig med få ynglepar som et ud af få tilbageværende steder i Danmark.
Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.
Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.
Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journalnummer 2021-029036.
Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.
Bekendtgørelse
BEK nr 517 af 24/03/2021
Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne
Gældende fra
24/03/2021
Lov
LBK nr. 457 af 23/05/2012
Bekendtgørelse af lov om havne
Gældende fra
01/04/2012