VVM-liste

Resultat: 9

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Fortøjningspæle i Trangraven/Papirøen

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 19. oktober 2021 fra Udviklingsselskabet Christiansholms Ø P/S om tilladelse til etablering af 16 fortøjningspæle.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 ”Vestamager og havet syd for” beliggende ca. 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: sandbanke (1110), Lagune (1150), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyder, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Natura 2000-planens målsætninger og indsatsprogram er væsentlige elementer i beskyttelsen af disse og af en generel sikring og forbedring af områdets naturværdier.

Trafikstyrelsen vurderer ud fra det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.  

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journal nummer 2021-032249.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Etablering af et ”Operation and Maintenance” område til vindmøller i Sydhalen ved Thyborøn Havn

Trafikstyrelsen har den 29.10.2021 modtaget ansøgning fra Thyborøn Havn om etablering af et bolværk udført med spuns, to flydebroer samt en uddybning i samme område.

I 2015 gav Trafikstyrelsen en principiel tilladelse til en række fremtidige ændringer i og ved Thyborøn Havn udført som etapeplan. I forbindelse med etableringen af havvindmøller i Nordsøen skal både, der servicerer havvindmøllerne have adgang til et egnet sted at ligge til. Et fornyligt opfyldt område ved Sydhalen vurderes at være egnet.

 

Bolværk og adgangsrampe etableres som et bolværk med stålspuns.

De to flydebroer vil være ca. 50 m lange.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 28 ”Nissum Bredning med Harboør - og Agger Tange ”beliggende” ca. 100 m fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 28 er udpeget for at beskytte en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: De mange ynglefugle og trækfugle, idet området er et kerneområde for en lang række fugle. De marine naturtyper, herunder sandbanke, bugt og lagune. Naturtyperne strandeng, rigkær og kildevæld samt klitnaturtyper som f.eks. grå/grøn klit og klithede. Arterne odder, blank seglmos, spættet sæl og gråsæl. For fuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af trækfuglene lysbuget knortegås, hjejle, pibesvane, pibeand, spidsand og krikand samt hjejle. I perioder rummer området en stor del af verdensbestanden af lysbuget knortegås. Pibeand, spidsand og krikand raster, i perioder i stort antal, i lagunesøerne på Agger Tange og på de omkringliggende strandenge. Hjejle findes som trækfugl periodisk i meget stort antal på strandengene på Agger Tange og ved bl.a. Agerø, Ager Vejle og Lindholm. For ynglefuglene rummer området bl.a. væsentlige forekomster af de kolonirugende fugle klyde, splitterne, dværgterne, havterne, og fjordterne på strandenge og øer i området. Ynglefuglene almindelig ryle og brushane forekommer ikke længere i stort antal i området, men findes her dog stadig med få ynglepar som et ud af få tilbageværende steder i Danmark.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 3. januar 2022 med henvisning til journalnummer 2021-029036.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Nordhavn - Mamormolen Byggefelt A - midlertidige spunsvæg og permanent træbrygge

Trafikstyrelsen har den 5. november 2021 modtaget ansøgning fra AP Pension Livsforsikringsaktieselskab om tilladelse til etablering af midlertidig spunsvæg og cellefangedæmning, samt etablering af permanent skråningsanlæg og træbrygge i Nordhavn.

Trafikstyrelsen har den 5. november 2021 modtaget ansøgning fra AP Pension Livsforsikringsaktieselskab om tilladelse til etablering af midlertidig spunsvæg og cellefangedæmning, samt etablering af permanent skråningsanlæg og træbrygge i Nordhavn.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 141 Brobæk Mose og Gentofte Sø beliggende 5,7 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 141 er særligt udpeget for at beskytte Gentofte Sø og naturtyperne i den tilstødende Brobæk Mose. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. december 2021 med henvisning til journalnummer 2021-029574.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Renovering af Langeliniekaj

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. juni 2021 fra By & Havn om tilladelse til renovering af Langeliniekaj.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 25. juni 2021 fra By & Havn om tilladelse til renovering af Langeliniekaj.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Projektområdet er beliggende ca. 6,4 km nordvest og ca. 7 km sydøst fra hhv. Natura 2000-område 141 Brobæk Mose og Gentofte Sø og Natura 2000-område 142 Saltholm og omliggende hav. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. august med henvisning til journalnummer 2021-006533.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Afgrænsningsudtalelse for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for udvidelse af Aarhus Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn. Projektet er VVM-pligtigt i henhold til VVM-direktivets bilag 1, da havnen kan modtage skibe på over 1350 ton.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten (afgrænsningsnotat).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i samarbejde med Aahus Kommune og Kystdirektoratet udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Notatet indholder myndighedernes forventninger til indholdet af miljøkonsekvensrapporten.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver den endelige udtalelse. Styrelsen skal i denne forbindelse høre hørings- og orienteringsparter.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 12. januar 2021 med henvisning til journalnummer TS6040202-00036.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Havneudvidelse i Grenaa Havn Nord

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn. Udvidelsen udføres inden for eksisterende dækmoler og skal anvendes til havneformål, der har driftsmæssig tilknytning til havnen, og som forventes inden for erhvervene: energi og miljø, grovvarer, pladskrævende erhverv og projektlaster.

 

Myndighedsforholdet for miljøkonsekvensvurderingen er delt mellem Norddjurs Kommune for de landbaserede dele af anlægget og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for de vandbaserede dele af projektet. Da projektet omfatter både landareal og havneareal udarbejdes en fælles miljøredegørelse mellem Norddjurs Kommune og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

 

De landbaserede dele af projektet administreres jf. miljøvurderingsloven (LBK. nr. 1225 af 25/10/2018) af Norddjurs Kommune og de vandbaserede dele af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen jf. lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012) og den tilhørende bekendtgørelse (BEK nr. 450 af 08/05/2017) om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Projektet er VVM-pligtigt, idet det vurderes at være omfattet af LBK nr. 1225 af 25/10/2018 bilag 1, nr. 8 b) Større landanlæg til havneformål i forbindelse med havne, der kan besejles og anløbes af skibe på over 1350 tons samt BEK nr. 450 af 08/05/2017 bilag 1, punkt 8 b), Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset fra færgebroer), og som kan anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten. Dette har ansøger anmodet om i dette tilfælde.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse. Der er udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Styrelsen skal i denne forbindelse bede hørings- og orienteringsparter om evt. bemærkninger og supplementer til notatet.

 

Udkast til afgrænsningsnotat samt søkort er vedlagt.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 1. juni 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk under henvisning til journalnummer TS6040202-00061.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Moleudvidelse Sletten Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har truffet afgørelse om, at udvidelse af sydmolen i Sletten Havn kræver yderligere miljøundersøgelser.
Projektet er derfor VVM-pligtigt.

Endvidere har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen afgjort, at der ikke skal udarbejdes en konsekvensvurdering i henhold til nærtliggende Natura 2000 områder, jf. § 16 i VVM bekendtgørelse for havne.

Der er udarbejdet et afgrænsningsnotat, der beskriver miljøkonsekvensrapportens indhold.

Dette afgrænsningsnotat vedrører projektet moleudvidelse i Sletten Havn, som ønskes opført af Fonden Sletten Havn. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning den 12. august 2016 og afgjorde den 13. januar 2019, at projektet er VVM-pligtigt.

 

Fonden Sletten Havn har, jf. 8, stk. 1 i Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (bekendtgørelse nr. 450 af 08/05/2017), bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udarbejde et afgrænsningsnotat som grundlag for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten. Dette afgrænsningsnotat fastlægger, hvor omfattende og detaljerede oplysninger miljøkonsekvensrapporten for moleudvidelsen af Sletten Havn skal indeholde, for at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan vurdere projektets miljømæssige konsekvenser og træffe afgørelse på et oplyst grundlag. Ydermere har afgrænsningsnotatet til formål at lette arbejdet med udarbejdelsen af rapporten.

 

Miljøkonsekvensrapporten skal udarbejdes således, at den dækker kravene efter § 9, stk. 1 og bilag 4 i bekendtgørelse nr. 450 af 08/05/2017. Derudover er afgrænsningsnotatet udarbejdet på baggrund af dokumenter, som allerede er udarbejdet i sagen, samt eksisterende bemærkninger fra offentligheden og relevante myndigheder.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Renovering af Nordlige Oliekaj i Kalundborg Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 8/7-2019 fra Inter Terminals AOT Aps, om tilladelse til renovering af Nordlig Oliekaj.

Kajen bliver ikke og skal ikke længere bruges, men har af sikkerhedsmæssige årsager behov for stabilisering. Der skal ikke uddybes eller rammes, men kajen stabiliseres bl.a. med etablering af en stenkastning. 


Nærmeste Natura 2000 område nr. 166, Røsnæs, Røsnæs Rev og Kalundborg Fjord ligger ca. 600 m fra projektet.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.


Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 28. august 2019  til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journal nummer TS6040203-00150. 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.


Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til sagen, hvilket vil blive lagt til grund ved sagens afgørelse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Svanemøllen skybrudstunnel

Med baggrund i konkretiseringen af skybrudsplanen for Bispebjerg, Ryparken og Dyssegård planlægger HOFOR og Novafos at etablere en skybrudsledning i den nordlige del af København og langs kommunegrænsen mellem København og Gladsaxe/Gentofte.
Selve projektet, som er anmeldt til Miljøstyrelsen, består af en tunnel i to tunnelgrene fra hhv. Lygten over Ryparken ud i Svanemøllebugten (sydlige) og fra Nordkanalen via Dyssegårdsparken og Søholmslund til Svanemøllens Kaserne (nordlige) og derfra ud i Svanemøllebugten samt en kloakledning, Utterslevledningen, ned nord og vest for Utterslev Mose.  
 
HOFOR og Novafos har vurderet, at projektet er af et sådant omfang, at der er overvejende sandsynlighed for, at en screening af projektet ville medføre krav om miljøvurdering og har derfor anmodet Miljøstyrelsen om, at projektet skulle undergå en miljøvurdering uden forudgående screening i henhold til § 18, stk. 2 i miljøvurderingsloven.
 
Da Svanemøllen Skybrudstunnel er et infrastrukturprojekt med en udstrækning, der berører mere end to kommuner, er det Miljøstyrelsen, der er myndighed for miljøvurderingen af projektet. I oktober 2018 modtog Miljøstyrelsen ansøgningen om igangsættelse af miljøvurdering af projektet. Samtidig er Kystdirektoratet og Bygge-, Bolig- og Trafikstyrelsen miljøvurderingsmyndighed for de dele af anlægget, der ligger hhv. på søterritoriet og udenfor eller inden for Københavns Havns areal. 
 
Som en del af miljøvurderingsprocessen har Miljøstyrelsen gennemført en foroffentlighedsfase (idéfase) forud for myndighedernes udtalelse om afgrænsningen af miljøkonsekvensrapporten, jf. miljøvurderingslovens § 23 og § 35, stk. 1, nr. 2. Høringsperioden for indkaldelse af idéer og forslag til Svanemøllen Skybrudstunnel blev gennemført i perioden 28. januar til 28. februar 2019. Inden 
 
for denne periode har borgere, interesseorganisationer og berørte myndigheder haft mulighed for at komme med forslag til, hvad de ønsker skal indgå i miljøvurderingen.
 
HOFOR og Novafos skal herefter udarbejde en miljøkonsekvensrapport for projektet, og projektet kræver en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25, før projektet kan igangsættes.  
 
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for udvidelse af en bestående erhvervshavn ved etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet. Såfremt et projekt, omfattet af havnelovens § 2, stk. 2, pkt. 1, kræver en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, skal projektansøgeren udarbejde en miljøkonsekvensvurdering efter reglerne i VVM bekendtgørelse for havne med henblik på at opnå en tilladelse til projektets gennemførelse efter havneloven, jf. § 13, jf. § 9, stk. 1-3, i VVM bekendtgørelse for havne.
 
Eventuelle kommentarer til notatet bedes fremsendt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen senest 20. maj 2019.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.
Viser 9 af 9