VVM-liste

Resultat: 12

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Ponton ved Teglholm i Københavns Havn

Teglholm Brygge Madhus har d. 5. maj 2022 ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til at anlægge 2 pontoner, som skal ligge i kanalen hele året og være cafe. Pontonerne placeres ud fra cafe Spiseriet, Teglholmsgade 10E og 10F.

Teglholm Brygge Madhus har d. 5. maj 2022 ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til at anlægge 2 pontoner, som skal ligge i kanalen hele året og være cafe. Pontonerne placeres ud fra cafe Spiseriet, Teglholmsgade 10E og 10F.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt. Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Projektområdet er beliggende  ca. 10 km vest for Natura 2000-område 142 Saltholm og omliggende hav. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn og ca. 1 km. fra Natura 2000 område 143 Vestamager og området syd for. Natura 2000-0mråde 143 er udpeget for at beskytte de marine naturtyper sandbanke, lagune og bugt, samt på land naturtyperne strandeng og grå/grøn klit, samt levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfugle som troldand, skarv,

bramgås og lille skallesluger.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket. Det vurderes ikke at vandområdeplanerne målsætninger eller havstrategilovens diskriptorer påvirkes.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 24. juni 2022 med henvisning til journalnummer 2022-066408.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

De indkomne høringssvar oversendes til bygherre.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Bro over Frederiksholms Kanal

Broen over Frederiksholms Kanal i Københavns Havn er oprindeligt opsat som midlertidig bro, i forbindelse med gennemførelse af BLOX-projektet og tilstødende projekter med henblik på at sikre en sikker færdsel for bløde trafikanter.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gav tilladelse til den midlertidige anlæggelse af gangbro ved tilladelse dateret 31. august 2015. Tilladelsen er løbende forlænget.

 

For nogle år siden blev der påbegyndt overvejelser/undersøgelse omkring at gøre broen permanent. Arbejdet har været besværliggjort af COVID-19, herunder i forhold til trafikmønstre og konkrete drøftelser. Det har nu vist sig, at der er et generelt ønske om en permanent bro blandt brugere og interessenter, hvorfor der nu ansøges om en permanent tilladelse.

Broen er offentlig tilgængelig og til gavn for almenvellet.

 

Broen er medvirkende til, at der i området etableres sammenhængende gang- og cykelstisystemer langs havnen og mellem by og havnen. Broen har og vil forbedre fremkommeligheden for fodgængerne og skabe sammenhæng mellem de eksisterende byrum. Der færdes mellem 25.000 – 50.000 forgængere pr. måned på broen.

Broen er med til at sikre et offentligt lettilgængeligt område og binder museer og offentlige kulturinstitutioner sammen såvel langs havnen og i det øvrige kulturkvarter med en sikker færdsel for alle, herunder bevægelseshæmmede. Broen har endvidere vist sig som et trafiksikkert alternativ til fodgængere i forbindelse med afvikling af større arrangementer i København, og vil bl.a. forventeligt få stor betydning i forbindelse med Tour de France i København, pga. af den konkrete rute, der går på Christians Brygge.

Endelig giver broen en sikker færdsel i forhold til en fremtidig udnyttelse af Søren Kirkegårds Plads.

 

Det bemærkes at gangbroen er udført i konsekvensklasse CC3 (EXC 3), hvorfor den opfylder de nugældende krav og derfor ikke har en reduceret levetid.

 

Københavns Kommune (som grundejer) og By og Havn har givet fuldmagt til ansøgningen og er positive omkring at gøre broen permanent. Der er indgået aftale om procedure for afløftning af broen med By & Havn.

 

Det er Trafikstyrelsens vurdering, at tilladelse til broen kan gøres permanent uden væsentlige miljøpåvirkninger.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse om hvorvidt broen kan forblive, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Trafikstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 24. maj 2022 med henvisning til journal nr. 2022-064573.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Screening af reduceret projekt for udvidelse af Søby Havn

Søby Havn søgte i 2015 om tilladelse til udvidelse af havnen. På det tidspunkt blev der igangsat en proces for planlægning og miljøvurdering af udvidelsen.

Søby Havn søgte i 2015 om tilladelse til udvidelse af havnen. På det tidspunkt blev der igangsat en proces for planlægning og miljøvurdering af udvidelsen. I den forbindelse er der gennemført en første offentlig høring fra d. 22. december 2015 - 22. januar 2016.

 

Plan- og miljøvurderingsprocessen blev af flere årsager herefter forsinket, og blev først færdiggjort i 2020. Kommuneplantillæg, lokalplan samt en miljøvurdering af både planer og det samlede projekt var i offentlig høring i efteråret 2020.

 

Ærø Kommune er myndighed for planlægningen, mens myndighedskompetencen for miljøvurderingen er fordelt på Kystdirektoratet, Trafikstyrelsen samt Ærø og Svendborg Kommuner.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal i den forbindelse screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Trafikstyrelsen gav d. 7. juli 2021 tilladelse til havneudvidelsen.

 

Søby Havn har d. 25. november 2021 ansøgt om tilladelse til et projekt, der i udstrækning er noget mindre end det tilladte fra 2021, og indeholder nyttiggørelse af opgravet materiale frem for klapning. Endvidere er den udvidelse af lystbådehavnen, der var i det oprindelige projekt droppet.

Bygherre har d. 7. februar 2022 indsendt supplerende notat om udbygningens miljøkonsekvenser.

 

Det er Trafikstyrelsens foreløbige vurdering, at det fremlagte mindre projekt, miljøvurderingsmæssigt er indeholdt i miljøkonsekvensrapporten fra 2020.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Trafikstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 23. maj 2022 med henvisning til journal nr. 2021-033043.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Etablering af etape 4 for udvidelsen af Thyborøn Havn

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 14. januar 2022 fra Thyborøn Havn om tilladelse til etablering af etape 4 for udvidelsen af Thyborøn Havn.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har den 23. januar 2015 givet principiel tilladelse til havneudvidelsen. Tilladelsen blev givet på baggrund af en udarbejdet VVM-redegørelse, der blev udarbejdet i 2014. Udvidelsen af havnen er etapeopdelt og en endelig tilladelse er betinget af, at styrelsen efterfølgende kan godkende et detailprojekt i henhold til havneloven og i overensstemmelse med VVM-redegørelsen. Den indkomne ansøgning vurderes at være i overensstemmelse med VVM-redegørelsen, men den forløbne tid nødvendiggør en fornyet screening, idet naturforhold mv. kan have ændret sig siden den oprindelige VVM-vurdering.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 23. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet

 

Thyborøn Havn mangler lagerplads til de store mængder gods der kommer over kaj og er samtidig begrænset af arealmangel til evt. nye aktiviteter i havnen.

Thyborøn Havn ønsker derfor at udvide havnen mod syd i overensstemmelse VVM for Udvidelse af Thyborøn Havn af August 2014. Kort version af VVM-redegørelse er vedhæftet. Der etableres et ny landområde på ca. 180.000kvm i forlængelse af Thyborøn Sydhavn. Landområdet etableres med oprenset sand fra Thyborøn Kanals sejlrenden. I alt forventes indbygget ca. 450000 m3. I forbindelse med entreprisen uddybes til 10,0m foran den nye kaj. Det forventes opgravet ca. 60000 m3 materiale, der overvejende er ler som klappes.

Landområdet sikres med stenkastning af norske eller svenske sprængsten.

 

For at servicere området etableres en 220m lang kaj som forberedes til en fremtidig vanddybde på 10m. Kajen etableres som et traditionelt bolværk med stålspuns forankret til anker plader i bagland. Kajen afsluttes med betonhammer.

 

Der uddybes til 10,0m foran den nye kaj. Der forventes opgravet ca. 60.000m3 materiale som overvejende er ler som skal klappes.

 

Indbygningsmaterialer hentes med sandsuger i Thyborøn Kanal. Materialet indpumpes på området via pumperør og materialet fordeles på land med dossere og gummihjulslæssere. Stenkastninger bygges med gravemaskiner. Stålspuns og pæle nedbringes med rammemaskiner på flåde og fra land. Ramningen kan foregå på alle tidspunkter af året og vurderes at have en samlet varighed på 16-20 uger. Det vurderes at støjen kun vil påvirke indenfor havnens egne tilstødende arealer.

 

Natura 2000-område nr. 28 ligger ca. 200 m fra fremtidig kaj. I VVM redegørelsen fra 2014 for udvidelsen af Thyborøn Havn er det vurderet, at påvirkningen af Natura 2000-område nr. 28 er ubetydelig. Vurderingen tager udgangspunkt i Natura 2000-planerne for 2010-2015. Natura 2000-området omfatter ét habitatområdet og fire fuglebeskyttelsesområder, hvoraf fuglebeskyttelsesområde F39 – Harboøre Tange, Plet Enge og Gjeller Sø ligger umiddelbart vest og øst for Thyborøn havn. Udpegningsgrundlaget for F39 har ændret sig siden planperioden for 2010-2015. I natura 2000-planen fra 2010-2015 er udpegningsgrundlaget sangsvane, kortnæbbet gås, bramgås, lysbuget knortegås, klyde, hvidbrystet præstekrave, almindelig ryle, brushane, fjordterne, dværgterne og mosehornugle.

 

I den nye natura 2000-plan for 2022-27 er udpegningsgrundlaget kortnæbbet gås, lysbuget knortegås, klyde, almindelig ryle, brushane, dværgterne, fjordterne og havterne. Grænserne for fuglebeskyttelsesområdet har ændret sig en smule omkring Thyborøn Fjord. Ændringerne er primært sket ud mod Vesterhavet for at inddrage ynglesteder for dværgterne. 

 

Det vurderes, at det ændrede udpegningsgrundlag ikke giver anledning til at der skal foretages en ny miljøkonsekvensvurdering, idet projektet ikke ændres i forhold til den oprindelige projektbeskrivelse, og de beskrevne afværgetiltag bibeholdes.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. maj 2022 med henvisning til journal nummer TS 2022-049710.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Udvidelse af Aarhus Havn

Aarhus Havn ønsker at udvide den eksisterende erhvervshavn. Havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole, bagland på ca. 100 ha og nye kajanlæg i to etaper.

Aarhus Havn har ansøgt om tilladelse til en udvidelse af havnen.

 

Aarhus Havn ønsker at udvide den eksisterende erhvervshavn. Havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole, bagland på ca. 100 ha og nye kajanlæg i to etaper. Yderhavnen anlægges mod øst i forlængelse af den eksisterende containerhavn og den netop ibrugtagne færgeterminal, og omfatter endvidere en uddybning af havne- og svajebassin til 14,3 m. Det planlægges at etablere Yderhavnen over en periode på ca. 30 år i fire deletaper, som tages i brug løbende i perioden.

 

Der forligger nu en miljøkonsekvensrapport med et antal bilagsrapporter.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Miljøkonsekvensrapporten med bilagsrapporter er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 6. januar til den 3. marts 2022. Aarhus kommune gennemfører en samtidig høring af materialet suppleret med høring af planmaterialet.

 

Eventuelle bemærkninger skal indsendes senest den 3. marts 2022 med henvisning til journal nr.: 2021-000267.

 

Efter høringen vil Trafikstyrelsen vurdere de indkomne bemærkninger og træffe afgørelse i sagen.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Uddybning af svajebassin i Vordingborg havn

Trafikstyrelsen har den 18. januar 2022 modtaget ansøgning fra Vordingborg Havn om uddybning af Svajebassinet i Vordingborg Havn.

Vordingborg Havn oplever i dag udfordringer med at vende fartøjer som dagligt anløber havnen. Større fartøjer anløber udelukkende havnen ved hjælp af lods og slæbebåde, men erfaringer har vist, at vendecirklens dimensioner giver navigationsmæssige udfordringer med flere typer af fartøjer. Desuden ønskes der periodisk mulighed for at anløbe havnen med større fartøjer.

Derfor ønskes 70.000-80.000 m3 havbundsmateriale bortgraves for at opnå en vanddybde i Svajebassinet på 10,4 m.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-områder er område nr. 173, Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø Nor og Hyllekrog Rødsand, som ligger ca. 3 km. fra projektområdet. Natura 2000-området er specielt udpeget på baggrund af f væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: sandbanke, rev, lavvandede bugter og vige, strandenge, en lang række yngle- og trækfugle samt gråsæl og spættet sæl. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 2. marts 2022 med henvisning til journalnummer: 2022-050396.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Udvidelse af Sletten Havn

Fonden Sletten Havn har ansøgt om tilladelse til en forlængelse af Sydmolen, således at besejlingen af havnen kan blive mere sikker – specielt ved kraftige vinde fra østlige retninger.

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) meddelte med skrivelse af 11. februar 2019, at der skal udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering i form af en miljøkonsekvensrapport, såfremt Fonden ønsker at gennemføre projektet.

 

Miljøkonsekvensrapporten foreligger nu med bilagsrapport og sendes hermed i offentlig høring.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Miljøkonsekvensrapporten er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 22. september 2021 til den 1. februar 2022.

Eventuelle bemærkninger skal indsendes senest den 1. februar 2022 med henvisning til journal nr.: 2021-000273.

Efter høringen vil Trafikstyrelsen vurdere de indkomne bemærkninger og træffe afgørelse i sagen.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at høringssvar samt navn, adresse og mailadresse på hvem, der er kommet med høringssvaret, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på styrelsens hjemmeside.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Afgrænsningsudtalelse for udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for udvidelse af Aarhus Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget anmeldelse af igangsættelse af en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med udvidelse af Aarhus Havn. Projektet er VVM-pligtigt i henhold til VVM-direktivets bilag 1, da havnen kan modtage skibe på over 1350 ton.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten (afgrænsningsnotat).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i samarbejde med Aahus Kommune og Kystdirektoratet udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Notatet indholder myndighedernes forventninger til indholdet af miljøkonsekvensrapporten.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver den endelige udtalelse. Styrelsen skal i denne forbindelse høre hørings- og orienteringsparter.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 12. januar 2021 med henvisning til journalnummer TS6040202-00036.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Havneudvidelse i Grenaa Havn Nord

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Grenaa Havn om igangsættelse af en VVM-proces ifm. udvidelse af den nordlige del af Grenaa Havn. Udvidelsen udføres inden for eksisterende dækmoler og skal anvendes til havneformål, der har driftsmæssig tilknytning til havnen, og som forventes inden for erhvervene: energi og miljø, grovvarer, pladskrævende erhverv og projektlaster.

 

Myndighedsforholdet for miljøkonsekvensvurderingen er delt mellem Norddjurs Kommune for de landbaserede dele af anlægget og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for de vandbaserede dele af projektet. Da projektet omfatter både landareal og havneareal udarbejdes en fælles miljøredegørelse mellem Norddjurs Kommune og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

 

De landbaserede dele af projektet administreres jf. miljøvurderingsloven (LBK. nr. 1225 af 25/10/2018) af Norddjurs Kommune og de vandbaserede dele af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen jf. lov om havne (LBK nr. 457 af 23/05/2012) og den tilhørende bekendtgørelse (BEK nr. 450 af 08/05/2017) om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Projektet er VVM-pligtigt, idet det vurderes at være omfattet af LBK nr. 1225 af 25/10/2018 bilag 1, nr. 8 b) Større landanlæg til havneformål i forbindelse med havne, der kan besejles og anløbes af skibe på over 1350 tons samt BEK nr. 450 af 08/05/2017 bilag 1, punkt 8 b), Søhandelshavne, anløbsbroer til lastning og losning, der er forbundet med havneanlæg til lands og til vands (bortset fra færgebroer), og som kan anløbes af fartøjer på over 1.350 tons.

 

I medfør af bekendtgørelse nr. 450 af 8. maj 2017 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 8 kan projektansøger forud for udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport anmode Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at afgive en udtalelse om hvilket indhold, der skal fremgå af rapporten. Dette har ansøger anmodet om i dette tilfælde.

 

Hvis projektansøger anmoder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om en udtalelse, skal styrelsen høre berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse. Der er udarbejdet vedlagte udkast til afgrænsningsnotat. Styrelsen skal i denne forbindelse bede hørings- og orienteringsparter om evt. bemærkninger og supplementer til notatet.

 

Udkast til afgrænsningsnotat samt søkort er vedlagt.

 

Udtalelserne bedes indsendt senest den 1. juni 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk under henvisning til journalnummer TS6040202-00061.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne