VVM-liste

Resultat: 84

Afgørelsesdato

17/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-020159

Udvidelse af høfde ved Aarø Havn

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 17. september 2021 fra Aarø Havn om tilladelse til udvidelse af høfde ved Aarø Havn.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Indledningsvis har Trafikstyrelsen spurgt ind til valget af en moleforlængelse ind i et Natura 2000-område frem for oprensning og bypassing af sejlrenden. Hertil oplyste bygherre, at når man oprenser og bypasser havbundsmateriale, så påvirker man det marine miljø på flere forskellige måder. Dels arealforstyrrelsen ved opgravning/dumpning og dels ved spredning af opløst havbundsmateriale når det dumpes. Oprensningen vil i dette tilfælde ske med regelmæssige mellemrum, f.eks. 1-2 gange om året. Bygherre oplyser, at forlængelsen af bølgebryderen vil medføre en periodisk forstyrrelse i form af støj og mindre sedimentspredning fra entreprenørfartøjerne, f.eks. når støtteben på arbejdspramme placeres. Desuden vil der være en mindre men permanent arealbeslaglæggelse. Det vil sige, at sandbunden vil skifte karakter således, at den i fremtiden vil være stenmole. Bygherre oplyser hertil, at hvis man kigger på artsdiversiteten i de to typer af habitater, så er der flere arter på stenmolen end på sandoverfladen.

Samlet set, så vurderer bygherre, at den kortvarige påvirkning fra etableringen af bølgebryderen er af væsentlig mindre karakter end den løbende påvirkning fra oprensning og bypass af havbundsmaterialet.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Projektet er beliggende i Natura 2000-område nr. 112 Lillebælt. Natura 2000-område nr. 112 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af lavvandede bugter, sandbanker, rev, mudder- og sandflader samt for at være raste- og fourageringsområde for bjergand, ederfugl, hvinand, toppet skallesluger, klyde, havterne, dværgterne og mosehornugle. Derudover har marsvin et af artens vigtigste levesteder i Lillebælt. I tilknytning til kystområderne findes vigtige rigkær og moser, som udgør levesteder for skæv vindelsnegl og sumpvindelsnegl, samt ynglefuglene rørhøg og plettet rørvagtel. Flere par havørn yngler også i området. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket jf. den vedlagte væsentlighedsvurdering.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. december med henvisning til journal nummer 2021-020159.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

04/01/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000258

Forundersøgelsesboringer forud for anlæg af Svanemøllen Skybrudstunnel

Svanemøllen Skybrudstunnel etableres af forsyningerne HOFOR og Novafos som en del af til sikringen af Gentofte, Gladsaxe og København mod oversvømmelser pga. skybrud.

Svanemøllen Skybrudstunnel etableres af forsyningerne HOFOR og Novafos som en del af til sikringen af Gentofte, Gladsaxe og København mod oversvømmelser pga. skybrud. Skybrudstunnelen planlægges med udløbspunkt ved Fiskerihavnen.

 

Forud for anlæg af tunnelen mellem Svaneknoppen og Fiskerihavnen skal der laves nogle forundersøgelsesboringer i tunneltracéet.

Der skal etableres 3-6 boringer fra flåde langs tømmeledningens tracé.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Trafikstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. december 2021 med henvisning til journalnummer 2021-000258.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Afgørelsesdato

19/11/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-015714

Uddybning af Thorsminde Havn

Trafikstyrelsen har 23. august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

Trafikstyrelsen har 23 august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

 

I forbindelse med havmølleparken THOR, som etableres 20 km. vest for Thorsminde, ønsker havnen at komme i betragtning som servicehavn hertil. I forbindelse med fremlæggelse af tilbudsmateriale, skal havnen kunne redegøre for det mulige serviceniveau, i løbet af 2022. Mulighed for uddybning af dele af Thorsminde havn, vil udgøre et stort potentiale for havnens muligheder for at komme i betragtning. Selve uddybningen vil tidligst udføres 3 eller 4 kvartal 2022, og senest i første halvdel af 2024. Der forventes et behov for 4 meters vanddybde i område 2-6 (se vedhæftet oversigtskort), hvor der pt. kun foreligger tilladelse til oprensning til 3 meter. En uddybning til 4 meters vanddybde estimeres til at udgøre ca. 30.000 m3.

Af vedhæftede pejleplan fra 2020, fremgår der seneste målte dybder. Pejleplanen repræsentere dog vanddybden inden oprensning. Den typiske dybde i de aktuelle områder, er ca. 3 meter. Når/hvis det besluttes at Thorsminde Havn skal agerer servicehavn for THOR, vil uddybningen delvist foretages med pumpe, delvist med grab - afhængig af materialets beskaffenhed.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Natura 2000 område nr. 65 Nissum Fjord, Habitatområde H58, Fuglebeskyttelsesområde F38 er beliggende 500 meter fra projektområdet. Udpegningsgrundlaget har ophæng i de betingelser der forefindes inde i Nissum Fjord. De angivede naturtyper og arter, der har levested og betydning for området påvirkes ikke af uddybningen.

 

Vandområde 133, Vesterhavet Nord - Hovedvandopland 1.4 Nissum Fjord er beliggende 200 meter fra projektområdet. Uddybningsmaterialet vurderes at være rent og begrænset til 30.000 m3 vurderes vandområdets målsætning ikke at blive påvirket af uddybningsprojektet

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 4. oktober 2021 med henvisning til journal nummer 2021-015714.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

09/11/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00190

Udvidelse af Vordingborg Havn etape 5a

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 17. maj 2021 fra Vordingborg Havn om udvidelsens etape 5a.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 17. maj 2021 fra Vordingborg Havn om udvidelsens etape 5a. Etape 5a er en del af en større udvidelse af Vordingborg Havn, som på baggrund af en VVM-redegørelse, principielt blev tilladt af Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i 2015

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 173 Smålandsfarvandet nord for Lolland, Guldborgsund, Bøtø Nor og Hyllekrog-Rødsand beliggende 2,6 km vest for projektområdet. Natura 2000-område nr. 173 er udpeget på baggrund af en væsentlig forekomst af lavtvandede naturtyper og dertil hørende arter. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag at den udarbejdede miljøkonsekvensrapport fra 2025 fortsat er dækkende som dokumentation for at havneprojektet ikke medfører risiko for væsentlige negative påvirkninger af naturtyper eller arter på udpegningsgrundlaget for det nærtliggende Natura 2000-område.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 29. juni 2021 til vvm@tbst.dk cc geag@tbst.dk med henvisning til journal nummer TS6040203-00190.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

25/10/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-003903

Afgrænsningsnotat for udvidelse af Avernakke Pier ved Nyborg

ADP A/S ønsker at etablere en ny supplerende kajplads ved den eksisterende anlægspier ved Avernakke i Nyborg Fjord, således at der kan anløbe 2 skibe ad gangen med dybgang på 9 m.

Den supplerende kajplads etableres ved at udbygge den eksisterende pier.

Pieren er beliggende i Nyborg Fjord, syd for Koppers A/S behandlingsanlæg.

Da pieren kan anløbes af skibe over 1350 brt. projektet omfattet af bekendtgørelse nr. 517 af 24/03/2021, bilag 1 pkt. 8 b og der skal derfor gennemføres en miljøkonsekvensvurdering.

 

Bygherre har jf. bekendtgørelsens §9 anmodet Trafikstyrelsen om en afgrænsningsudtalelse. Trafikstyrelsen har i samarbejde med bygherre derfor udarbejdet vedlagte afgrænsningsnotat, som har været i høring i perioden 23. august - 13- september 2021. Notatet indeholder myndighedernes forventninger til indholdet af miljøkonsekvensrapporten.

 

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

12/10/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-013440

Renovering af kaj nr. 573, Christianshavns Kanal

Trafikstyrelsen har den 18. august 2021 modtaget ansøgning fra G/F Appelbys Plads om tilladelse til renovering af kaj nr. 573 i Christianshavns kanal.

Undersøgelser af den eksisterende kajkonstruktion langs Kaj 573 i kanalen viser, at konstruktionen er i meget dårlig forfatning. For at sikre at konstruktionen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand påtænkes kajen renoveret.

Kajen sikres med borede jordankre, hvorved at det ikke skal foretages opbrydning af den eksisterende belægning. Jordankrene monteres på konsoller i indadgående spunsbugter. Den nye kajvæg placeres i direkte forlængelse af den eksisterende kaj på den forudgående strækning øst herfor (Kaj 574). Der vil derfor ske en fremrykning af kajforsiden på ca. 1,65 m i den østlige ende. I den vestlige ende placeres den nye spunsvæg så tæt det er muligt på eksisterende bolværk, med hensyn til tolerancer. Dette vurderes til at være tilsvarende metode som er anvendt på de øvrige kajstrækninger.

Arbejdet planlægges udført i perioden dec. 2021-jun 2022.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om borearbejdet kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

Nærmeste Natura 2000-område er område 143, Vestamager og havet syd for, der ligger ca. 4 km fra området i fugleflugtslinje. Natura 2000-område 143 er både fuglebeskyttelses og habitatområde.

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. september 2021 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer 2021-013440.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Afgørelsesdato

01/10/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-012575

Permanent udvidelse af dæmning v. Svaneknoppen

Trafikstyrelsen har den 20. august 2021 modtaget ansøgning fra Novafos om sikring af Kajanlæg efter anlægsarbejde i Svaneknoppen.

Dele af den eksisterende, midlertidige dæmning gøres permanent som led i omlægningen af Lynetteledningen. Dele af denne omlægning som indebar et mindre opfyld af dæmningen ved Svaneknoppen ønskes nu gjort permanent

Trafikstyrelsen meddelte d. 1. dec. 2020 tilladelse til anlæg af midlertidig dæmning i forbindelse med omlægning af Lynetteledningen. Svanemølle Havn krævede, at der kunne opretholdes trafik ud mod havnen, hvorfor der ikke kan foretages afspærring af vejen. Dette bevirkede, at det blev nødvendigt at etablere en interimsvej ud i havnebassinet for at kunne etablere byggegrube og nødvendigt arbejdsareal for anlægsarbejdet. Interimsvejen er i dag anlagt på en dæmning ud i havnebassinet. Dele af dæmningen ønskes nu gjort permanent for at sikre kajen mod nedskridning.

Arbejdet planlægges gennemført i perioden 1/10 til 31/12 2021.

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om borearbejdet kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 8,5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. september 2021 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer 2021-012575.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Afgørelsesdato

28/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-008290

Uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment i Aalborg Østhavn

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 6. august 2021 fra Aalborg Havn om tilladelse til uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 6. august 2021 fra Aalborg Havn om tilladelse til uddybning af ca. 65.000 m³ havbundssediment.

Kystdirektoratet har den 3. maj 2006 givet principiel tilladelse til udvidelse af Aalborg Østhavn.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-områder er område nr. 14 Aalborg Bugt, Randers Fjord og Mariager Fjord samt nr. 15 Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup Ådal, som ligger henholdsvis ca. 18 km i østlig retning langs fjorden og ca. 17 km i vestlig retning langs fjorden fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 14 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder:

almindelig ryle, edderfugl, dværgterne, splitterne, sangsvane, pibesvane, knopsvane, gravand og lysbuget knortegås, flodmunding, strandeng, kalkoverdrev, surt overdrev, tørt kalksandsoverdrev og rigkær samt arterne mygblomst og stavsild. Natura 2000-område nr. 15 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: store, sammenhængende strandengsarealer, kyst- og havnaturtyper samt de tilknyttede yngle- og trækfugle. Derudover er området specielt udpeget for

de store sammenhængende stilkegekrat og sure overdrev, der især forekommer i Sønderup Ådal og

den sjældne naturtype indlandssalteng i Halkær Ådal. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. september 2021 med henvisning til journal nummer 2021-008290.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

27/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00188

Uddybning i Næstved Havn

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 169 Havet og kysten mellem Karrebæk Fjord og

Knudshoved Odde beliggende ca. 3,2 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 169 er udpeget for at beskytte en lang række marine og kystnære habitatnaturtyper, hvoraf flere af naturtyperne forekommer med en stor andel af den nationale forekomst i den kontinentale biografiske region eller den marin-baltiske region bl.a. forklit, tørt kalksandsoverdrev og kystlaguner. Området er også udpeget for at beskytte en lang række yngle- og trækfugle. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00188.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021