VVM-liste

Resultat: 25

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00041

Etablering af støjvold ved Ømarksvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen ved Ømarksvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banens østlige side nord og syd for Ømarksvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00041.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00040

Etablering af støjvold ved Englerupvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Englerupvej syd for Ringsted i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00040.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00039

Etablering af støjvold ved Havrebjergvej ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen ved Havrebjergvej i Ringsted Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00039.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

10/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00032

Femern Bælt - supplerende miljøkonsekvensrapport vedr. støj

Femern A/S har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport der belyser den forventede støj i forbindelse med tunnelgravning og landopfyldning for den faste forbindelse over Femern Bælt.

Femern A/S har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport der belyser den forventede støj i forbindelse med tunnelgravning og landopfyldning for den faste forbindelse over Femern Bælt. Miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet for at sikre fuld overensstemmelse mellem den detaljerede planlægning af arbejdet og det projekt, som er miljøvurderet. I miljøkonsekvensrapporten vurderes støjpåvirkningen mere detaljeret end i den oprindelige miljøkonsekvensrapport.

Trafikstyrelsen skal vurdere de miljømæssige konsekvenser af projektet, og vurdere om projektet kan tillades, og stille eventuelle supplerende vilkår for arbejdet.

Den miljøkonsekvensvurdering der nu er i høring vil supplere projektets VVM-grundlag. I den nye miljøkonsekvensrapport behandles projektændring vedrørende øget støj i anlægsfasen i forbindelse med udførelse af gravearbejdet på tunnelrenden og opfyldning af materialer på det nye forland ud for kysten øst og vest for Rødbyhavn. Det konkrete arbejde indebærer etableringen af stensætninger vest for Rødbyhavn og opfyldning af de nye landområder vest og øst for Rødbyhavn.

Baggrunden for udsendelse af en supplerende miljøkonsekvensrapport er, at den detaljerede planlægning af det konkrete anlægsarbejde viser, at etableringen af diger vest for Rødbyhavn og opfyldning af de nye landområder øst og vest for Rødbyhavn kan medføre en støjpåvirkning af omgivelserne, der i perioder overstiger de niveauer, der tidligere er beskrevet i projektets VVM-grundlag.

Det drejer sig om den anlægsstøj, der finder sted uden for normal arbejdstid, hvilket i denne sammenhæng er defineret som hverdage fra klokken 18.00 til 7.00 samt hele døgnet i weekender og på helligdage. Den øgede anlægsstøj kan forekomme ved sommerhusområderne Hyldtofte Østersøbad og Lalandia, i dele af Rødbyhavn og ved enkeltliggende boliger i det åbne land.

De gennemførte støjberegninger i denne supplerende miljøkonsekvensrapport har tre hovedformål:

  • At belyse de forventede støjmæssige konsekvenser med henblik på miljøvurdering heraf
  • At udgøre grundlaget for at fastlægge støjgrænser ved bekendtgørelse, som udstedes af transportministeren i overensstemmelse med projektets anlægslov
  • At indgå i grundlaget for fastlæggelsen af en kompensationsordning til de beboere og ejere af sommerhuse, som påvirkes af støjniveauer uden for normal arbejdstid på over 55 dB.

 

Anlægs- og driftsloven indeholder i §§ 14 og 15 hjemmel for transportministeren til at fastsætte nærmere regler om forurening og gener fra anlægsprojektet. På denne baggrund er der udarbejdet forslag til to bekendtgørelser om 1) den maksimale støj fra det omhandlede bygge- og anlægsarbejde og 2) kompensation herfor, jf. nærmere nedenfor. Disse bekendtgørelser sendes i høring samtidig med høring af miljøkonsekvensrapporten og kan ses på www.hoeringsportalen.dk.

Transportministeren forventes således med afsæt i denne miljøkonsekvensrapport at fastsætte regler med hjemmel i anlægslovens §§ 14 og 15 om den maksimale støj fra det omhandlede bygge- og anlægsarbejde samt kompensation mv. herfor.

Trafikstyrelsen er myndighed for ændringer i Femern Bælt projektet i forhold til den oprindelige anlægslov. Derfor træffer styrelsen afgørelse om de forventede øgede støjbelastninger kan tillades under henvisning til den forventede kompensation.

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig eventuelle bemærkninger til den udarbejdede miljøkonsekvensrapport.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den fredag den 7. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50801-00032.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

27/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00042

Etablering af støjvold i Herlufmagle ifm. Ringsted-Femern

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femern banen. Ændringen sker i form af etablering af jordvold langs banen i Herlufmagle.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 21. januar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer i til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen i Herlufmagle ved Bellisvænget og Rosenvænget i Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 13. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00042.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

31/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00044

Etablering af støjvold ved Ravnstrup Skov ifm. Ringsted-Femern Banen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om etablering af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 14. februar 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen. Ændringen sker i form af etableringen af jordvold langs banen syd for Ravnstrup Skov, Næstved Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 27. marts 2020 til vvm@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00044.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Råstofgrav Errindlevvej-Sognevejen

Banedanmark har anmeldt indvinding af råstoffer i forbindelse med opgradering af jernbanen mellem Nykøbing F og Femern til VVM-screening. Indvindingen er anmeldt som en ændring ift. Femernloven.

I forbindelse med etablering af dobbeltsporet jernbane fra Nykøbing F til Rødby/Femern, skal de eksisterende banedæmninger udvides og på nogle delstrækninger helt genopbygges, hvilket kræver store mængder lerjord. For at minimere udgifterne, undgå kørsel med store mængder jord på landevejene og reducere presset på de eksisterende råstofgrave, er Banedanmark ved at indgå aftaler med en række lodsejere om at købe deres jord langs banen og etablere en række sidetag hvor der kan hentes lerjord. I sidetagene bortgraves lerjorden som så anvendes til opbygning af banedæmningen. Sidetagene er placeret hvor banen ligger i afgravning og der graves maksimalt ned til eksisterende banegrøft, typisk 4-5 m under eksisterende terræn.

 

Banedanmark er i dialog med Region Sjælland, der er myndighed i forhold til at opnå tilladelse til råstofgravning.

 

Nærværende ansøgning omfatter sidetagsområdet Sognevejen/Errindlevvej øst for Rødby på Lolland. Området består af 5 mindre delområder på begge sider af banen. Sidetagsområde Sognevejen-Errindlevvej ligger ikke i et graveområde udlagt i Regionplan 2016 eller i kommende råstofplan 2020. Samtlige materialer fra sidetagsområdet skal benyttes til anlæg af banedæmninger i Banedanmarks anlægsprojekt Ringsted-Femern Banen. Det ansøgte indvindingsområde udgør i alt ca. 10,1 ha.

 

Nærmeste Natura 2000-område er nr. 177; Maribosøerne som omfatter habitatområde H156 og fuglebeskyttelsesområde F87, ligger ca. 5 km østnordøst for sidetagsområdet. Området påvirkes ikke af indvindingen af råstoffer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Banedanmark er i direkte kontakt til parter, der vurderes at være individuelt berørt af projektet.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00060.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

08/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

10/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00054

Femernforbindelsen - reduktion af vestligt landområde ved Lalandia

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

I forbindelse med Femern Bælt-projektet etableres der nye landområder ud for Lollands kyst både øst og vest for Rødbyhavn. Projektændringen påvirker alene det vestlige landområde. Det vestlige landområde er i projektets anlægslov, VVM-redegørelse og implementeringsredegørelse beskrevet med en bredde på cirka 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje og med en udstrækning på cirka 3,5 kilometer mod vest fra den eksisterende færgehavn.

 

Femern A/S har modtaget en detaljeret designbeskrivelse fra selskabets entreprenør som viser den konkrete og detaljerede udformning af de kommende landområder ud for eksisterende kyst. Entreprenøren har i forbindelse med udarbejdelsen af det endelige design justeret udformningen af det vestlige landområde, således, at det nye vestlige landområdes udstrækning reduceres med cirka 500 meter. Den planlagte, nye badestrand placeres dermed tættere på sommerhusområdet omkring Lalandia. Projektændringen indebærer, at udstrækningen af landområdet bliver omkring 3 kilometer, hvormed det beslaglagte havbundsareal i forhold til tidligere projektering reduceres med cirka 25 ha, svarende til ca. 7 - 8 % af det samlede areal af landområderne. Det medfører en reduktion af projektets permanente påvirkning af havmiljøet. Samtidig reduceres behovet for tilførsel af stenmængder til brug for etablering af kystbeskyttelse med cirka 5 - 10%, hvilket også medvirker til at reducere projektets klimamæssige fodaftryk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand ca. 5 km fra anlægsarbejdet. Projektændringen medfører ingen ændringer til de gennemførte

Natura 2000-vurderinger dels på grund af afstanden og dels fordi der er tale om uændrede eller mindre belastninger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der er behov for udarbejdelse af en supplerende miljøkonsekvensvurdering.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

 

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00054.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.