VVM-liste

Resultat: 15

Afgørelsesdato

31/08/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00027

Etablering af DSB værksted i Næstved

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

 

Materialet omfatter:

  • Bygherres miljøkonsekvensrapport
  • Trafik-, bygge- og boligstyrelsens udkast til tilladelse efter Jernbaneloven
  • Miljøstyrelsens udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven
  • Næstved Kommunes udkast til udledningstilladelser

 

Etablering af et nyt værksted til vedligehold af ellokomotiver og vogne er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2 punkt 10b samt jernbanelovens bilag 2 punkt 10c. Myndighedsrollen for projektet er derved delt mellem Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. DSB har anmodet om at der bliver foretaget en frivillig miljøvurdering af projektet.

 

Miljøstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med bygninger og værksted, idet DSB er bygherre for projektet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med spor, køreledninger og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen. Da sporarealer og værkstedsfaciliteter er et sammenhængende projekt, har DSB udarbejdet en samlet miljøkonsekvensrapport for hele anlægget.

 

Projektet kræver en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 og jernbanelovens § 38j, før det kan igangsættes.

 

Indsigelser og bemærkninger skal være modtaget senest den 10. marts 2021. Bemærkninger vedr. værkstedet skal sendes til mst@mst.dk med henvisning til journalnummer 2021-1294. Bemærkninger vedr. sporanlæg skal sendes til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50801-00027. Det gøres opmærksom på, at Næstved Kommune er myndighed for udkast til udledningstilladelser og bemærkninger hertil skal rettes til kommunen.

 

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil herefter tage endelig stilling til projektet.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går myndighederne ud fra, at der ikke haves bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten og udkast til tilladelser, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Høringen fremsendes på vegne af Heidi Clausen (Miljøstyrelsen) og Nanna Vestergaard (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen).

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00059

Horsens perronforlængelse

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

 

I forbindelse med DSBs kommende materielanskaffelse Fremtidens Tog skal perronerne på Horsens Station forlænges, så stationen kan opfylde krav i forhold til de fremtidige togtyper.

Projektet omfatter forlængelse af alle 3 perroner på stationen, så de længere tog kan holde her. Alle perroner forlænges til 320 m. Spor 1 forlænges med 135 m mens, spor 2 og 3 forlænges med hhv. 45 m og 78 m.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 236 Bygholm Ådal beliggende over 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 236 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af naturtyperne kalkoverdrev, sure overdrev og rigkær. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00059.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

14/04/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00057

Sporfornyelse på banestrækningen mellem Roskilde og Ringsted

Banedanmark har den 29. januar 2021 anmeldt sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted til VVM-screening hos Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.

Banedanmark har den 29. januar 2021 anmeldt sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted til VVM-screening hos Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.

 

Sporfornyelsesprojektet på banestrækningen mellem Roskilde og Ringsted (Ro – Rg) er et renoveringsprojekt, der gennemføres for at kunne opretholde funktionaliteten og sikkerheden af jernbanestrækningen. Sporfornyelsesprojektet medfører at en del af de eksisterende jernbanetekniske anlægselementer, som skinner, sveller, sporkasse (ballast og underballast) samt tilhørende afvandingsanlæg, konstruktioner og kørestrømsanlæg mv. udskiftes eller opgraderes iht. gældende banenormer og myndighedskrav.

 

Det vurderes foreløbigt, at projektet ikke vil bidrage til væsentlige ændringer af de permanente miljøpåvirkninger (ikke VVM-pligt), da projektet ikke vil omfatte anlæg af nye togveje eller være forbundet med ændringer, som øget trafik eller højere hastighed, der i driftssituationen vil bidrage til øget støj og vibrationer mv.

 

Projektet forventes gennemført i 2022-23.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering i forhold til Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget for nærliggende Natura 2000-områder vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 9. marts 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00057.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

26/03/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00053

Elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

 

Banedanmark planlægger at samordne en række anlægsprojekter i området omkring Aarhus H, så disse udføres samtidig med elektrificeringen ved Aarhus H. Det drejer sig om følgende projekter:

  • Elektrificering af flere strækninger omkring Aarhus H
  • Kapacitetsudvidelse
  • Hastighedsopgradering
  • Signalprogrammet
  • Fornyelse af spor og konstruktioner

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Ydermere er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med elektrificeringslovens § 4.[1]

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love samt elektrificeringslovens § 5.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer [2].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m syd og vest for projektområdets afgrænsning.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projekterne samlet set udgør et VVM-pligtigt projekt.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

Hvis der haves bemærkninger til hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved gennemførelsen af miljøundersøgelserne bedes dette oplyst.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer den TS50802-00053.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] LOV nr 609 af 12/06/2013 om elektrificering af jernbanen.

[2] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Afgørelsesdato

22/01/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00052

Aarhus-Langå - ændringer på hastighedsopgraderingsprojektet i forhold til miljøkonsekvensrapporten fra 2016 og gennemførsel af sporfornyelse

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28. oktober 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om ændringer på hastighedsopgraderingsprojektet i forhold til miljøkonsekvensrapporten fra 2016 og gennemførsel af sporfornyelse.

I 2022 er det planlagt at hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen af jernbanestrækningen mellem Aarhus og Langå gennemføres. Projektet inkluderer at dele af banen ombygges, så hastigheden på strækningen kan øges op til 180

km/t på udvalgte strækninger. Desuden inkluderer projektet en sporfornyelse, hvor store dele banens sporkasse, ballast, sveller og spor udskiftes. Hastighedsopgraderingsdelen af projektet blev i 2016 VVM-vurderet med tilhørende offentlig høring.

 

I 2019-2020 er hastighedsprojektet blevet detailprojekteret, hvilket har afstedkommet en række ændringer i projektets arealudlæg i forhold til de beskrevne i miljøkonsekvensrapporten fra 2016. Sporfornyelsen af strækningen betyder desuden, at der vil skulle håndteres væsentligt mere jord og ballast med deraf afledt arealbehov.

 

Hastighedsopgraderingen var forventet vedtaget ved en anlægslov. Dette skete imidlertid ikke, hvorfor Banedanmark har anmodet Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen om at træffe screeningsafgørelse for projektændringer koordineret med sporfornyelse samt en administrativ tilladelse til projektet.

 

Projektet om hastighedsopgraderingen af strækningen mellem Aarhus - Langå er i dag slået sammen med Banedanmarks sporfornyelsesprojekt. Dette skyldes, at projekterne tidsmæssigt og geografisk falder sammen og sporfornyelsen er en forudsætning for hastighedsopgradering. Sporfornyelsesprojektet er ikke omfattet af miljøkonsekvensrapporten fra 2016. Herudover medfører sammenlægningen af de to projekter en række projektændringer til det samlede projekt, ligesom sammenlægningen medfører en kumulativ effekt, der heller ikke er behandlet i miljøkonsekvensrapporten. Banedanmark har afdækket en række miljøforhold, der påvirkes af projektet som det ser ud i dag. Disse præsenteres i notat vedlagt høringen: ”Bilag 5 Ar-Lg Paraplynotat”.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringer af hastighedsopgradering samt sporfornyelsesprojektet vil medføre negative konsekvenser for Natura 2000-områder.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver administrativ tilladelse til projektet samt træffer screeningsafgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 8. januar 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00052.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

17/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00055

Ombygning af stationen ved Kastrup Lufthavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

 

I august 2020 er det af A/S Øresund besluttet, at projektet for Ny Kastrup Lufthavn Station skal om-planlægges. Det har indtil nu været planlagt, at projektet skal realiseres som ét samlet projekt. Planlægningen skal nu ændres, så projektet omfatter etablering af retningsdrift på banen omkring Kastrup Lufthavn.

 

Projektet omfatter den nødvendige ombygning af banen til kørsel med retningsdrift, etablering af nye perroner på spor 11 og 12 med de nødvendige adgangsfaciliteter, sikkerhedsmæssig og miljømæssig opgradering af eksisterende Kastrup tunnel efter behov samt sikkerhedsmæssig opgradering af eksisterende godstunnel efter behov.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget for nærliggende Natura 2000-områder vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 11. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00055.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

27/11/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00049

Opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. september 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 16. september 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Ny Ellebjerg Station – nye perroner ved Øresundsbanen.

 

Etableringen af perronerne vil give mulighed for, at Ny Ellebjerg station kan betjene fremtidige togsystemer, som vil køre mellem Lufthavnen/Sverige og mod Ringsted/Roskilde, uden at skulle passere København H, som derved bliver aflastet. Samtidigt vil projektet give bedre, og mere direkte forbindelse til store dele af Amager, bl.a. i Ørestad og til lufthavnen.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 Vestamager og havet syd for beliggende 1,8 km syd for projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 består af habitatområde H127 og fuglebeskyttelsesområde F111 og omfatter et 6179 ha stort område heraf 1856 ha inddæmmet fladvandsområde med strandeng, strandoverdrev og rørsump. Området er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke (1110), Lagune (1150), Bugt (1160), Strandeng (1330), grå/grøn klit (2130) og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 30. oktober 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00049.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

14/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00046

Ny jernbane Aalborg - Lindholm - ændret drænudledning

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 1. juli 2020 modtaget ansøgning fra Banedanmark i forbindelse med projektet Ny bane til Aalborg Lufthavn (Aalborg-Lindholm) om ændret drænudledning i form af udledning af vand fra Lergravssøerne til Lindholm Å.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 15, Nibe Bredning, Halkær Ådal og Sønderup Ådal, beliggende ca. 2,8 km fra projektområdet.  Natura 2000-området er specielt udpeget for at beskytte de store, sammenhængende strandengsarealer, kyst- og havnaturtyper samt de tilknyttede yngle- og trækfugle. Derudover er området specielt udpeget for de store sammenhængende stilkegekrat og sure overdrev samt den sjældne naturtype indlandssalteng. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket af projektet.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 31. juli 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00046.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Afgørelsesdato

08/09/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00045

Fordelingsstation ved Gelsted

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 11. maj 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om tilladelse til etablering af fordelingsstation ved Gelsted.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 11. maj 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om tilladelse til etablering af fordelingsstation ved Gelsted.

 

Som en følge af DSB-projekt Fremtidens tog, er der på udvalgte steder langs de jernbanestrækninger, som allerede i dag er elektrificerede, behov for at etablere supplerende fordelingsstationer (TSS/TPS) for at sikre tilstrækkelig kapacitet i det eksisterende system, når der skal køre flere el-tog. Et af de steder, hvor der er behov for en supplerende fordelingsstation er ved Gelsted på Fyn, hvor Banedanmark planlægger at placere en fordelingsstation på et areal nordvest for banens krydsning med Hønnerupvej.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. juni til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00045.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane