VVM-liste

Resultat: 20

Afgørelsesdato

13/06/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-022486

Hastighedsopgradering af jernbanen mellem Nyborg og Odense

Banedanmark gennemfører på strækningen mellem Nyborg og Odense en hastighedsopgradering, idet det er politisk besluttet, at hastigheden på strækningen mellem Nyborg og Odense skal øges fra 180 km/t til 200 km/t.

Banedanmark gennemfører på strækningen mellem Nyborg og Odense en hastighedsopgradering, idet det er politisk besluttet, at hastigheden på strækningen mellem Nyborg og Odense skal øges fra 180 km/t til 200 km/t. Projektet gennemføres samtidig med en sporfornyelse på strækningen.

Anlægsaktiviteterne relateret til hastighedsopgraderingen mellem Nyborg og Odense gennemføres i 2023, men der vil først kunne køres med den højere hastighed efter udrulning af det nye signalsystem, hvilket forventes at ske senest i 2027. Overordnet set medfører hastighedsopgraderingen, at der en række steder skal foretages mindre justeringer i sporets placering. På Langeskov Station skal det venstre spor således sideflyttes op til ca. 3,5 m.

 

Det trafikale grundlag for den hastighedsopgraderede bane er situationen i 2030, hvor det forudsættes, at der dels kører nyt persontogsmateriel samt, at mængden af godstog på strækningen over Fyn er reduceret markant som følge af den faste forbindelse over Femern.

 

For gennemførelse af hastighedsopgraderingen er der behov for indretning af en række midlertidige arbejdspladser til udveksling af materialer mellem vej og jernbane, og enkelte steder er der behov for permanent at inddrage mindre arealer ifm. tilpasning af banen til den højere hastighed.

Tilpasning i form af dæmningsudvidelser, stenkisteforlængelser, afvandingsløsninger o.lign. De midlertidige pladser skal være beliggende i direkte tilknytning til jernbanen og nær steder, hvor der skal arbejdes på jernbanen, samtidig skal der være mulighed for at etablere vejadgang. Adgangen til nødvendige arealudlæg på 3. mands jord sikres via ekspropriation.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer .

 

Banen mellem Nyborg og Odense passerer eller ligger i nærheden af 4 Natura 2000 områder. Det drejer sig om nr. 116 centrale Storebælt og 110 Odense Fjord, 114, Odense Å og nr. 113, Urup Dam, Brabæk Mose, Birkende Mose og Illemose. Der er gennemført en væsentlighedsvurdering i forhold til Natura 2000-områderne og bilag IV arter i området. Det konkluderes, at der ikke vil være en væsentlig påvirkning fra hastighedsopgraderingen og sporfornyelsen, hverken de to projekter adskilt eller i kumulation.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. februar 2022 med henvisning til journalnummer 2021-022486.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021

Afgørelsesdato

08/04/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-031745

Etablering af transformerstation ved Marslev med tilhørende forsinkelsesbassin

Trafikstyrelsen har den 22. februar 2022 modtaget ansøgning fra Banedanmark om projektændring ifm. etablering af transformerstation ved Marslev.

Trafikstyrelsen har den 22. februar 2022 modtaget ansøgning fra Banedanmark om projektændring ifm. etablering af transformerstation ved Marslev. Trafikstyrelsen har i november 2019 screenet projektet vedr. etablering af transformerstation i Marslev ikke VVM-pligtig. Odense kommune har senere rejst krav om max 0,2 l/s vandudledning til grøft, hvilket afstedkommer, at Banedanmark må etablere et forsinkelsesbassin. Det samlede projekt screenes derfor igen på ny.

 

Projektet forventes udført fra medio 2021 til primo 2023. Transformerstationen (TSS-Marslev) placeres på et ubebygget areal nord for banen, delvist i byzone og en mindre del i landzone.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven. (Lov nr. 686 af 27/05/2015 som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven).

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  § 1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 114 Odense Å med Hågerup Å, Sallinge Å og Lindved Å beliggende ca. 1,5 km fra transformerstationen. Natura 2000-område nr. 114 er udpeget for at beskytte Odense Å med større tilløb, der er levested for tykskallet malermusling, pigsmerling, bæklampret og havlampret, og de mange tilstødende kildevæld. Desuden findes der mange rigkær og elle- og askeskove, som er levested for skæv vindelsnegl og sumpvindelsnegl. Vandløbet og de tilstødende arealer er desuden levested for odder og damflagermus. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 30. marts 2022 med henvisning til journalnummer 2021-031745.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 



[1] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Afgørelsesdato

25/03/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000164

DSB værksted Aarhus

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over de forventede påvirkninger af miljøet af etablering af DSB værksted i Aarhus, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafikstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendtgørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 1520 af 27/12/2014 om offentlige veje m.v. som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven finder anvendelse for Trafikstyrelsens del af projektet.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafikstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven. Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/service/annoncering/ . Trafikstyrelsen har udarbejdet et udkast til tilladelse, der vedlægges.

 

Materialet fremlægges i offentlig høring i perioden 17. december 2021 til 18. februar 2022. Eventuelle bemærkninger til miljøvurderingen af baneanlæggene i projektet skal fremsendes senest 18. februar 2022.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021

Afgørelsesdato

24/11/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00025

DSB værksted Otto Busses Vej

Trafikstyrelsen giver hermed tilladelse til sporanlæg ifm. nyt togværksted ved Otto Busses Vej i København.

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafikstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendt­gørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 658 af 08/06-2016 lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, er gældende i forhold til de dele af projektet som Trafikstyrelsen er myndighed for.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafikstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven.  Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/natur-vand/miljoevurdering/igangvaerende-miljoevurderinger/dsb-vaerksted-ved-godsbanegaarden-i-koebenhavn/

Miljøstyrelsen har udsendt materialet i partshøring til beboere i området.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021

Afgørelsesdato

22/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00058

Opgradering af Hillerød Station

Trafikstyrelsen har den 19. april 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Hillerød Station.

Formålet med en ombygning af Hillerød Station er dels at forbedre den kollektive trafikbetjening af det kommende Hospital Nordsjælland syd for Hillerød samt at styrke sammenhængen i det kollektive trafiknet i Nordsjælland.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 260 Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammersholt, som ligger ca. 1,1 km syd/sydøst for projektområdet. Natura 2000-område nr. 260 er udpeget for at beskytte forekomster af skovnaturtyper af både tørre og våde naturtyper med dominans bøg på mor og bøg på muld. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 21. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00058.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Afgørelsesdato

31/08/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00027

Etablering af DSB værksted i Næstved

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

 

Materialet omfatter:

  • Bygherres miljøkonsekvensrapport
  • Trafik-, bygge- og boligstyrelsens udkast til tilladelse efter Jernbaneloven
  • Miljøstyrelsens udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven
  • Næstved Kommunes udkast til udledningstilladelser

 

Etablering af et nyt værksted til vedligehold af ellokomotiver og vogne er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2 punkt 10b samt jernbanelovens bilag 2 punkt 10c. Myndighedsrollen for projektet er derved delt mellem Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. DSB har anmodet om at der bliver foretaget en frivillig miljøvurdering af projektet.

 

Miljøstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med bygninger og værksted, idet DSB er bygherre for projektet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med spor, køreledninger og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen. Da sporarealer og værkstedsfaciliteter er et sammenhængende projekt, har DSB udarbejdet en samlet miljøkonsekvensrapport for hele anlægget.

 

Projektet kræver en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 og jernbanelovens § 38j, før det kan igangsættes.

 

Indsigelser og bemærkninger skal være modtaget senest den 10. marts 2021. Bemærkninger vedr. værkstedet skal sendes til mst@mst.dk med henvisning til journalnummer 2021-1294. Bemærkninger vedr. sporanlæg skal sendes til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50801-00027. Det gøres opmærksom på, at Næstved Kommune er myndighed for udkast til udledningstilladelser og bemærkninger hertil skal rettes til kommunen.

 

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil herefter tage endelig stilling til projektet.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går myndighederne ud fra, at der ikke haves bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten og udkast til tilladelser, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Høringen fremsendes på vegne af Heidi Clausen (Miljøstyrelsen) og Nanna Vestergaard (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen).

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00059

Horsens perronforlængelse

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

 

I forbindelse med DSBs kommende materielanskaffelse Fremtidens Tog skal perronerne på Horsens Station forlænges, så stationen kan opfylde krav i forhold til de fremtidige togtyper.

Projektet omfatter forlængelse af alle 3 perroner på stationen, så de længere tog kan holde her. Alle perroner forlænges til 320 m. Spor 1 forlænges med 135 m mens, spor 2 og 3 forlænges med hhv. 45 m og 78 m.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 236 Bygholm Ådal beliggende over 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 236 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af naturtyperne kalkoverdrev, sure overdrev og rigkær. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00059.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

14/04/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00057

Sporfornyelse på banestrækningen mellem Roskilde og Ringsted

Banedanmark har den 29. januar 2021 anmeldt sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted til VVM-screening hos Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.

Banedanmark har den 29. januar 2021 anmeldt sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted til VVM-screening hos Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.

 

Sporfornyelsesprojektet på banestrækningen mellem Roskilde og Ringsted (Ro – Rg) er et renoveringsprojekt, der gennemføres for at kunne opretholde funktionaliteten og sikkerheden af jernbanestrækningen. Sporfornyelsesprojektet medfører at en del af de eksisterende jernbanetekniske anlægselementer, som skinner, sveller, sporkasse (ballast og underballast) samt tilhørende afvandingsanlæg, konstruktioner og kørestrømsanlæg mv. udskiftes eller opgraderes iht. gældende banenormer og myndighedskrav.

 

Det vurderes foreløbigt, at projektet ikke vil bidrage til væsentlige ændringer af de permanente miljøpåvirkninger (ikke VVM-pligt), da projektet ikke vil omfatte anlæg af nye togveje eller være forbundet med ændringer, som øget trafik eller højere hastighed, der i driftssituationen vil bidrage til øget støj og vibrationer mv.

 

Projektet forventes gennemført i 2022-23.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering i forhold til Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget for nærliggende Natura 2000-områder vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 9. marts 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00057.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Afgørelsesdato

26/03/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00053

Elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

 

Banedanmark planlægger at samordne en række anlægsprojekter i området omkring Aarhus H, så disse udføres samtidig med elektrificeringen ved Aarhus H. Det drejer sig om følgende projekter:

  • Elektrificering af flere strækninger omkring Aarhus H
  • Kapacitetsudvidelse
  • Hastighedsopgradering
  • Signalprogrammet
  • Fornyelse af spor og konstruktioner

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Ydermere er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med elektrificeringslovens § 4.[1]

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love samt elektrificeringslovens § 5.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer [2].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m syd og vest for projektområdets afgrænsning.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projekterne samlet set udgør et VVM-pligtigt projekt.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

Hvis der haves bemærkninger til hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved gennemførelsen af miljøundersøgelserne bedes dette oplyst.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer den TS50802-00053.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] LOV nr 609 af 12/06/2013 om elektrificering af jernbanen.

[2] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje