VVM-liste

Resultat: 22

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00059

Horsens perronforlængelse

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

Trafikstyrelsen har den 4. marts 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om perronforlængelse på Horsens station.

 

I forbindelse med DSBs kommende materielanskaffelse Fremtidens Tog skal perronerne på Horsens Station forlænges, så stationen kan opfylde krav i forhold til de fremtidige togtyper.

Projektet omfatter forlængelse af alle 3 perroner på stationen, så de længere tog kan holde her. Alle perroner forlænges til 320 m. Spor 1 forlænges med 135 m mens, spor 2 og 3 forlænges med hhv. 45 m og 78 m.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 236 Bygholm Ådal beliggende over 5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 236 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af naturtyperne kalkoverdrev, sure overdrev og rigkær. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00059.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

25/03/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000164

DSB værksted Aarhus

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over de forventede påvirkninger af miljøet af etablering af DSB værksted i Aarhus, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafikstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendtgørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 1520 af 27/12/2014 om offentlige veje m.v. som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven finder anvendelse for Trafikstyrelsens del af projektet.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafikstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven. Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/service/annoncering/ . Trafikstyrelsen har udarbejdet et udkast til tilladelse, der vedlægges.

 

Materialet fremlægges i offentlig høring i perioden 17. december 2021 til 18. februar 2022. Eventuelle bemærkninger til miljøvurderingen af baneanlæggene i projektet skal fremsendes senest 18. februar 2022.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021

Afgørelsesdato

22/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00058

Opgradering af Hillerød Station

Trafikstyrelsen har den 19. april 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Hillerød Station.

Formålet med en ombygning af Hillerød Station er dels at forbedre den kollektive trafikbetjening af det kommende Hospital Nordsjælland syd for Hillerød samt at styrke sammenhængen i det kollektive trafiknet i Nordsjælland.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 260 Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammersholt, som ligger ca. 1,1 km syd/sydøst for projektområdet. Natura 2000-område nr. 260 er udpeget for at beskytte forekomster af skovnaturtyper af både tørre og våde naturtyper med dominans bøg på mor og bøg på muld. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 21. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00058.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Afgørelsesdato

31/08/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00027

Etablering af DSB værksted i Næstved

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sender hermed miljøkonsekvensrapporten for etablering af DSB-værksted for eldrevne tog i Næstved med tilhørende sporanlæg i høring.

 

Materialet omfatter:

  • Bygherres miljøkonsekvensrapport
  • Trafik-, bygge- og boligstyrelsens udkast til tilladelse efter Jernbaneloven
  • Miljøstyrelsens udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven
  • Næstved Kommunes udkast til udledningstilladelser

 

Etablering af et nyt værksted til vedligehold af ellokomotiver og vogne er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2 punkt 10b samt jernbanelovens bilag 2 punkt 10c. Myndighedsrollen for projektet er derved delt mellem Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. DSB har anmodet om at der bliver foretaget en frivillig miljøvurdering af projektet.

 

Miljøstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med bygninger og værksted, idet DSB er bygherre for projektet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for miljøvurderingsprocessen i forbindelse med spor, køreledninger og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen. Da sporarealer og værkstedsfaciliteter er et sammenhængende projekt, har DSB udarbejdet en samlet miljøkonsekvensrapport for hele anlægget.

 

Projektet kræver en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 og jernbanelovens § 38j, før det kan igangsættes.

 

Indsigelser og bemærkninger skal være modtaget senest den 10. marts 2021. Bemærkninger vedr. værkstedet skal sendes til mst@mst.dk med henvisning til journalnummer 2021-1294. Bemærkninger vedr. sporanlæg skal sendes til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50801-00027. Det gøres opmærksom på, at Næstved Kommune er myndighed for udkast til udledningstilladelser og bemærkninger hertil skal rettes til kommunen.

 

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil herefter tage endelig stilling til projektet.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går myndighederne ud fra, at der ikke haves bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten og udkast til tilladelser, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Høringen fremsendes på vegne af Heidi Clausen (Miljøstyrelsen) og Nanna Vestergaard (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen).

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

04/11/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00020

Transformerstation ved Slagelse

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 29. januar 2019 modtaget ansøgning fra Banedanmark om anlæggelse af transformerstation i Slagelse.

Som følge af Elektrificeringsprogrammet er der på udvalgte steder langs de jernbanestrækninger, der allerede i dag er elektrificerede, behov for at etablere supplerende transformerstationer. Et af de steder, hvor der planlægges etableret supplerende transformerstation er ved Slagelse.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.


I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. august 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00020

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

13/02/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00037

Hastighedsopgradering Hobro - Aalborg

Banedanmark har under detailprojekteringen af projektet om hastighedsopgraderingen Hobro-Aalborg koordineret med sporfornyelse på samme strækning foretaget en række projektændringer.

Det er Banedanmarks vurdering, at disse projektændringer sammen med sporfornyelsesprojektet bliver screeningspligtige.

Der er i 2012 udarbejdet en VVM-redegørelse for opgradering på strækningen mellem Hobro – Aalborg, hvilket bl.a. omfatter en hastighedsopgradering fra 120 km/t til 160 km/t. I 2015 er der udarbejdet en supplerende VVM-redegørelse for opgradering af hastigheden på strækningen op til 200 km/t. Supplerende VVM-redegørelse er afgrænset til alene at omhandle påvirkninger, som skyldes opgradering af hastigheden fra 160 km/t til 200 km/t.

Hastighedsopgraderingen forventedes vedtaget ved en anlægslov. Dette skete imidlertid ikke, hvorfor Banedanmark har anmodet Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen om at træffe afgørelse om såvel projektændringer koordineret med sporfornyelse som administrativ tilladelse til projektet.

Projektet om hastighedsopgraderingen af strækningen mellem Hobro-Aalborg er i dag slået sammen med Banedanmarks sporfornyelsesprojekt. Dette skyldes, at projekterne tidsmæssigt og geografisk falder sammen og sporfornyelsen er en forudsætning for hastighedsopgradering. Sporfornyelsesprojektet er ikke omfattet af VVM´erne fra henholdsvis 2012 og 2015. Herudover medfører sammenlægningen af de to projekter en række projektændringer til det samlede projekt, ligesom sammenlægningen medfører en kumulativ effekt, der heller ikke er behandlet i VVM´erne. Banedanmark har afdækket en række miljøforhold, der påvirkes af projektet som det ser ud i dag. Disse præsenteres i notat vedlagt høringen: ” Sporfornyelse og forberedelse til hastighedsopgradering Hobro – Aalborg, Status for projektets VVM-proces”.

Forinden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver tilladelse til hastighedsopgraderingen træffer afgørelse i sagen skal styrelsen bed om eventuelle kommentarer inden 17. januar 2020 med henvisning til journal nr. TS50802-00037 til VVM@tbst.dk

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Den oprindelige VVM-redegørelse kan ses her https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Hastighedsopgradering-Hobro-_-Aalborg-_supplerende-VVM_

 

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Afgørelsesdato

08/09/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00045

Fordelingsstation ved Gelsted

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 11. maj 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om tilladelse til etablering af fordelingsstation ved Gelsted.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 11. maj 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om tilladelse til etablering af fordelingsstation ved Gelsted.

 

Som en følge af DSB-projekt Fremtidens tog, er der på udvalgte steder langs de jernbanestrækninger, som allerede i dag er elektrificerede, behov for at etablere supplerende fordelingsstationer (TSS/TPS) for at sikre tilstrækkelig kapacitet i det eksisterende system, når der skal køre flere el-tog. Et af de steder, hvor der er behov for en supplerende fordelingsstation er ved Gelsted på Fyn, hvor Banedanmark planlægger at placere en fordelingsstation på et areal nordvest for banens krydsning med Hønnerupvej.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer[1].

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. juni til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00045.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

19/03/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00017

Anlæggelse af transformerstation ved HC Ørstedværket

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28. januar 2019 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om etablering af transformerstation ved HCV Ørstedværket i København.

Som følge af Elektrificeringsprogrammet er der på udvalgte steder langs de jernbanestrækninger, der allerede i dag er elektrificerede, behov for at etablere supplerende transformerstationer. Et af de steder, hvor der planlægges etableret supplerende transformerstation er ved HCV Ørstedværket i København.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.


Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.


Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.


Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 20. august 2019 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00017.

Lov

LOV nr. 1520 af 27/12/2014

Lov om offentlige veje m.v

Gældende fra

01/07/2015

Regulerer offentlige veje herunder miljøvurderinger (vvm) af statslige vejprojekter

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Afgørelsesdato

26/09/2019

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00023

Anlæggelse af Favrholm Station

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 7. februar 2019 modtaget ansøgning fra Banedanmark om forlængelse af tilladelse til etablering af ny Station Favrholm.

Projektet anlægges på s-banen hvor lokalbanen til Frederiksværk og s-tog-banen til Hillerød mødes, syd for Hillerød.


Projektet blev screenet for ca. 3 år siden i forbindelse med tilladelse til projektet og blev dømt ikke VVM-pligtigt. Tilladelsen var gældende i 3 år, og genscreenes nu i forbindelse med forlængelse af tilladelsen. Projektet har været under forberedelse, men man har endnu ikke påbegyndt det fysiske arbejde inden tilladelsens udløb. Den tidligere tilladelse er vedhæftet.


Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder ”Lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love”.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder ”Lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love”.

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i ”Bekendtgørelse nr. 451 af 08/05/2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter”, med senere ændringer.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane