VVM-liste

Resultat: 4

Høringsfrist

23/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00048

Engmosen (Ringsted - Femern ændringsprojekt)

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 10. juli 2020 modtaget anmeldelse fra Banedanmark om ændringer til det ved lov vedtagne projekt om Ringsted-Femernbanen, jf. lov nr. 575 af 04/05/2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Ændringen sker i form af etableringen af en midlertidig råstofgrav samt blødbundsudsætning på et område ved Engmosen, Guldborgssund Kommune. En kort beskrivelse fra sagsmaterialet kan ses herunder. For nærmere oplysning, se sagsmaterialet.

 

Ansøger, Banedanmark (BDK), har oplyst, at de har undersøgt muligheden for at indvinde råstoffer (primært moræneler samt en mindre mængde smeltevandssand) på en nærliggende mark, der i forvejen er midlertidig eksproprieret til projektet, og som ligger ca. 150 m syd for et Natura 2000 område. Råstofgraven forventes at være aktiv i 3-4 måneder inden for perioden 1. marts – 1. oktober 2021. Banedanmark oplyser, at det kan blive relevant at udgrave en lille restmængde i 2022. Herefter lukkes råstofgraven ned og arealet reetableres i henhold til efterbehandlingsplan.

 

Banedanmark oplyser, at etablering af råstofgraven ikke giver anledning til en ændring i hydrologien, da der graves over grundvandsspejlet, og råstofgraven medfører heller ikke tilførsel af næring til Natur 2000-området. Ingen ynglende fugle fra Natura 2000-udpegningsgrundlaget vil blive forstyrret, da de ikke er registreret i nærheden af projektet, og da der kun arbejdes i dagtimerne med råstofgraven, vurderes det, at flagermus i området ikke forstyrres under deres jagt. Projektet inddrager desuden ikke areal fra beskyttede naturtyper på Natura 2000-udpegningsgrundlaget, og der fældes ingen flagermusegnede træer. Som en del af Ringsted-Femern projektet opsættes paddehegn omkring alle arbejdsveje ved Engmosen for at undgå, at padderne i området kommer ind på vejene.

 

I forbindelse med blødbundsudsætning ønsker Banedanmark foretage følgende ændringer og oplyser følgende om BDK’s vurdering af effekten på omgivende miljø (se evt. nærmere i sagsmaterialet):

 

  • Ændring i udførelsestidspunkt for blødbundsudskiftning (vurderes ikke at have miljømæssig effekt)

 

  • Ændring i opsætning af permanent paddehegn i Engmosen (med den beskrevne udførelse ændringen af anlægsarbejdet for paddehegn vil der ikke ske påvirkning af habitatnaturtypen elle- og askeskov, som ligger nær ved banen. Den ændrede placering af paddehegn vurderes ikke at ændre på paddehegnets effekt som afværgeforanstaltning.)

 

  • Ændring i etablering af paddepassager i Engmosen (den beskrevne ændring af projektet vurderes at være mindre og vil ikke påvirke udpegningsgrundlaget og den økologiske funktionalitet i området)

 

  • Ændring af udsætning af blødbundsmateriale samt oplagsplads nær Engmosen

(udsætningsarealet til blødbundsmaterialer udvides mod nord fra 100.000m2 til 165.000. m2.  Der oplagres desuden også opfyldningsmaterialer (sand og jord) på arealet. Der vil fortsat ikke være direkte påvirkning af Natura 2000-området, og der vil ikke ske ændringer i afstrømningsforholdene)

 

Projektændringerne vil foregå i nærheden af Natura 2000 område nr. 152, Smålandsfarvandet, nord for det ansøgte areal, og Ramsarområde nr. 25 Farvandet mellem Lolland og Falster med Rødsand, Guldborg Sund og Bøtø Nor.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at ændringsprojektet giver anledning til væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. ovennævnte lov og bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017 om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet kan antages at have en påvirkning på Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 23. oktober 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00048.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Høringsfrist

20/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50801-00025

DSB værksted Otto Busses Vej

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen påbegynder hermed 2. offentlighedsfase for et nyt togværksted ved Godsbanegården i København.

Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen påbegynder hermed 2. offentlighedsfase for et nyt togværksted ved Godsbanegården i København. 

 

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendt­gørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 658 af 08/06-2016 lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, er gældende i forhold til de dele af projektet som Trafik, -Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven.  Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/natur-vand/miljoevurdering/igangvaerende-miljoevurderinger/dsb-vaerksted-ved-godsbanegaarden-i-koebenhavn/

 

Miljøstyrelsen har udsendt materialet i partshøring til beboere i området.

 

Styrelserne har aftalt at alle bemærkninger kan sendes til Miljøstyrelsen, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C eller som e-mail til mst@mst.dk. Anfør venligst Miljøstyrelsens  j.nr., 2019-9529, på henvendelsen. Svarfristen er 20. oktober 2020.

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Høringsfrist

15/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6020103-00074

Anlægsarbejder i Svanemøllebugten

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgning af 9. september 2020 fra Novafos om tilladelse til at omlægge en ø1000 mm hovedtrykledning (spildevand). Anlægsarbejdet vil midlertidigt berøre et mindre område af Svanemøllebugten.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet i Københavns Havn jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 142 Saltholm og omliggende hav beliggende 8,5 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og hav-terne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. oktober til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6020103-00074.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Høringsfrist

06/10/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00073

Projektforlængelse og mindre ændringsprojekter til oprindelig tilladelse ved Artillerivej Syd, Københavns Havn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 31. august 2020 fra Grundejerforeningen Artillerivej Syd, dels

  • om forlængelse af tilladelse til etablering af havnevig ved Artillierivej Syd, lige nord for Amager Ro- og Kajakklub i København Havn, dels – som ændring til det oprindelige projekt –
  • om etablering af ny stenkastning foran Kaj 550 og
  • etablering af ny spunsvæg syd for havnevigen ifm. renovering af eksisterende bolværk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt fristforlængelsen eller ændringsprojektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område nr. 142 (Saltholm og omliggende hav) er ca. 8,6 km og nr. 143 (Vestamager og havet syd for) er ca. 1,5 km.

 

Natura 2000-område nr. 142 er udpeget på baggrund af væsentlig tilstedeværelse af naturtyper og arters levesteder: sandbanke, strandeng og tilstedeværelsen af spættet sæl samt bl.a. ynglefuglene edderfugl, bramgås, almindelig ryle, brushane, klyde, dværgterne og havterne og trækfuglene grågås, knopsvane, pibeand og havørn.

 

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 6. oktober 2020 til VVM@tbst.dk cc chbe@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00073.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne
Viser 4 af 4