VVM-liste

Resultat: 165

Afgørelsesdato

27/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00188

Uddybning i Næstved Havn

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 14. april 2021 fra Næstved Havn om uddybning ved Vestre Mellemkaj.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 169 Havet og kysten mellem Karrebæk Fjord og

Knudshoved Odde beliggende ca. 3,2 km fra projektområdet. Natura 2000-område nr. 169 er udpeget for at beskytte en lang række marine og kystnære habitatnaturtyper, hvoraf flere af naturtyperne forekommer med en stor andel af den nationale forekomst i den kontinentale biografiske region eller den marin-baltiske region bl.a. forklit, tørt kalksandsoverdrev og kystlaguner. Området er også udpeget for at beskytte en lang række yngle- og trækfugle. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 26. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00188.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Afgørelsesdato

20/08/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00185

Havneudvidelse Hammer Bakke

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra ØSTRE FÆRGE A/S om screening af udvidelse af Hammer Bakke havneområde ved at sydlig stenglacie rykkes 20 meter mod syd.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra ØSTRE FÆRGE A/S om screening af udvidelse af Hammer Bakke havneområde ved at sydlig stenglacie rykkes 20 meter mod syd.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 145 Ejby Ådal og omkringliggende kystskrænter beliggende 3,5 km syd for projektområdet. Natura 2000-område nr. 145 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af følgende naturtyper og arters levesteder: kalkoverdrev (6210), tørt kalksandsoverdrev (6120), kildevæld (7220), rigkær (7230), elle- og askeskov (91E0) og levesteder for skæv vindelsnegl. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00185.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

28/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00181

Thyborøn Havneudvidelse etape 3A

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 3. marts 2021 fra Thyborøn Havn Havn om tilladelse til etablering af etape 3A for udvidelsen af havnen.

Trafikstyrelsen har modtaget ansøgning af 3. marts 2021 fra Thyborøn Havn Havn om tilladelse til etablering af etape 3A for udvidelsen af havnen.

 

Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har den 23. januar 2015 givet principiel tilladelse til havneudvidelsen. Tilladelsen blev givet på baggrund af en udarbejdet VVM-redegørelse, der blev udarbejdet i 2014. Udvidelsen af havnen er etapeopdelt og en endelig tilladelse er betinget af, at styrelsen efterfølgende kan godkende et detailprojekt i henhold til havneloven og i overenstemmelse med VVM-redegørelsen. Den indkomne ansøgning vurderes at være i overensstemmelse med VVM-redegørelsen, men den forløbne tid nødvendiggør en fornyet screening, idet naturforhold mv. kan have ændret sig siden den oprindelige VVM-vurdering.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 23. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet

 

Thyborøn Havn mangler lagerplads til de store mængder gods der kommer over kaj og er samtidig begrænset af arealmangel til evt. nye aktiviteter i havnen.

Thyborøn Havn ønsker derfor at udvide havnen mod syd i overensstemmelse VVM for Udvidelse af Thyborøn Havn af August 2014. Kort version af VVM-redegørelse er vedhæftet. Der etableres et ny landområde på ca. 180.000kvm i forlængelse af Thyborøn Sydhavn. Landområdet etableres med sand uddybning af Thyborøn Kanal samt oprensning i sejlrenden og ved Limfjordskaj 1 og 2. I alt forventes indbygget ca. 300.000m3. I forbindelse med entreprisen uddybes til 10,0m foran den nye kaj.

Landområdet sikres med stenkastning af norske eller svenske sprængsten.

 

For at servicere området etableres en 220m lang kaj som forberedes til en fremtidig vanddybde på 10m. Kajen etableres som et traditionelt bolværk med stålspuns forankret til anker plader i bagland. Kajen afsluttes med betonhammer.

 

Der uddybes til 10,0m foran den nye kaj. Der forventes opgravet ca. 60.000m3 materiale som overvejende er ler som skal klappes.

 

Indbygningsmaterialer hentes med sandsuger i Thyborøn Kanal, sejlrende og ved Limfjordskaj 1 og 2. Materialet indpumpes på området via pumperør og materialet fordeles på land med dossere og gummihjulslæssere. Stenkastninger bygges med gravemaskiner. Stålspuns og pæle nedbringes med rammemaskiner på flåde. Ramning vil foregå i en periode på ca. 4 måneder. Dog ikke kontinuerligt.

 

Natura 2000-område nr. 28 ligger ca. 200 m vest for nærmeste opfyldningsområde og ca. 400 m fra fremtidig kaj. I VVM redegørelsen fra 2014 for udvidelsen af Thyborøn Havn er det vurderet, at påvirkningen af Natura 2000-område nr. 28 er ubetydelig. Vurderingen tager udgangspunkt i Natura 2000-planerne for 2010-2015. Natura 2000-området omfatter ét habitatområdet og fire fuglebeskyttelsesområder, hvoraf fuglebeskyttelsesområde F39 – Harboøre Tange, Plet Enge og Gjeller Sø ligger umiddelbart vest og øst for Thyborøn havn. Udpegningsgrundlaget for F39 har ændret sig siden planperioden for 2010-2015. I natura 2000-planen fra 2010-2015 er udpegningsgrundlaget sangsvane, kortnæbbet gås, bramgås, lysbuget knortegås, klyde, hvidbrystet præstekrave, almindelig ryle, brushane, fjordterne, dværgterne og mosehornugle.

 

I den nye natura 2000-plan for 2022-27 er udpegningsgrundlaget kortnæbbet gås, lysbuget knortegås, klyde, almindelig ryle, brushane, dværgterne, fjordterne og havterne. Grænserne for fuglebeskyttelsesområdet har ændret sig en smule omkring Thyborøn Fjord. Ændringerne er primært sket ud mod Vesterhavet for at inddrage ynglesteder for dværgterne. 

 

Det vurderes, at det ændrede udpegningsgrundlag ikke giver anledning til at der skal foretages en ny miljøkonsekvensvurdering, idet projektet ikke ændres i forhold til den oprindelige projektbeskrivelse, og de beskrevne afværgetiltag bibeholdes.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 10. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00181.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

Udløbet

Miljøvurdering

Råstofgrav Errindlevvej-Sognevejen

Banedanmark har anmeldt indvinding af råstoffer i forbindelse med opgradering af jernbanen mellem Nykøbing F og Femern til VVM-screening. Indvindingen er anmeldt som en ændring ift. Femernloven.

I forbindelse med etablering af dobbeltsporet jernbane fra Nykøbing F til Rødby/Femern, skal de eksisterende banedæmninger udvides og på nogle delstrækninger helt genopbygges, hvilket kræver store mængder lerjord. For at minimere udgifterne, undgå kørsel med store mængder jord på landevejene og reducere presset på de eksisterende råstofgrave, er Banedanmark ved at indgå aftaler med en række lodsejere om at købe deres jord langs banen og etablere en række sidetag hvor der kan hentes lerjord. I sidetagene bortgraves lerjorden som så anvendes til opbygning af banedæmningen. Sidetagene er placeret hvor banen ligger i afgravning og der graves maksimalt ned til eksisterende banegrøft, typisk 4-5 m under eksisterende terræn.

 

Banedanmark er i dialog med Region Sjælland, der er myndighed i forhold til at opnå tilladelse til råstofgravning.

 

Nærværende ansøgning omfatter sidetagsområdet Sognevejen/Errindlevvej øst for Rødby på Lolland. Området består af 5 mindre delområder på begge sider af banen. Sidetagsområde Sognevejen-Errindlevvej ligger ikke i et graveområde udlagt i Regionplan 2016 eller i kommende råstofplan 2020. Samtlige materialer fra sidetagsområdet skal benyttes til anlæg af banedæmninger i Banedanmarks anlægsprojekt Ringsted-Femern Banen. Det ansøgte indvindingsområde udgør i alt ca. 10,1 ha.

 

Nærmeste Natura 2000-område er nr. 177; Maribosøerne som omfatter habitatområde H156 og fuglebeskyttelsesområde F87, ligger ca. 5 km østnordøst for sidetagsområdet. Området påvirkes ikke af indvindingen af råstoffer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. bekendtgørelse nr. 1106 af 28. september 2017.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, samt om projektet har en påvirkning på nærtliggende Natura 2000 områder. Det bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold, der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Banedanmark er i direkte kontakt til parter, der vurderes at være individuelt berørt af projektet.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 17. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00060.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse af svaret, herunder af afsenders navn, adresse og e-mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Afgørelsesdato

19/11/2021

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-015714

Uddybning af Thorsminde Havn

Trafikstyrelsen har 23. august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

Trafikstyrelsen har 23 august 2021 modtaget afsøgning fra Thorsminde Havn om uddybning af havnen til 4 meters dybde.

 

I forbindelse med havmølleparken THOR, som etableres 20 km. vest for Thorsminde, ønsker havnen at komme i betragtning som servicehavn hertil. I forbindelse med fremlæggelse af tilbudsmateriale, skal havnen kunne redegøre for det mulige serviceniveau, i løbet af 2022. Mulighed for uddybning af dele af Thorsminde havn, vil udgøre et stort potentiale for havnens muligheder for at komme i betragtning. Selve uddybningen vil tidligst udføres 3 eller 4 kvartal 2022, og senest i første halvdel af 2024. Der forventes et behov for 4 meters vanddybde i område 2-6 (se vedhæftet oversigtskort), hvor der pt. kun foreligger tilladelse til oprensning til 3 meter. En uddybning til 4 meters vanddybde estimeres til at udgøre ca. 30.000 m3.

Af vedhæftede pejleplan fra 2020, fremgår der seneste målte dybder. Pejleplanen repræsentere dog vanddybden inden oprensning. Den typiske dybde i de aktuelle områder, er ca. 3 meter. Når/hvis det besluttes at Thorsminde Havn skal agerer servicehavn for THOR, vil uddybningen delvist foretages med pumpe, delvist med grab - afhængig af materialets beskaffenhed.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012. Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Natura 2000 område nr. 65 Nissum Fjord, Habitatområde H58, Fuglebeskyttelsesområde F38 er beliggende 500 meter fra projektområdet. Udpegningsgrundlaget har ophæng i de betingelser der forefindes inde i Nissum Fjord. De angivede naturtyper og arter, der har levested og betydning for området påvirkes ikke af uddybningen.

 

Vandområde 133, Vesterhavet Nord - Hovedvandopland 1.4 Nissum Fjord er beliggende 200 meter fra projektområdet. Uddybningsmaterialet vurderes at være rent og begrænset til 30.000 m3 vurderes vandområdets målsætning ikke at blive påvirket af uddybningsprojektet

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 4. oktober 2021 med henvisning til journal nummer 2021-015714.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

22/09/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00058

Opgradering af Hillerød Station

Trafikstyrelsen har den 19. april 2021 modtaget ansøgning fra Banedanmark om opgradering af Hillerød Station.

Formålet med en ombygning af Hillerød Station er dels at forbedre den kollektive trafikbetjening af det kommende Hospital Nordsjælland syd for Hillerød samt at styrke sammenhængen i det kollektive trafiknet i Nordsjælland.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafikstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 260 Tokkekøb Hegn, Grønholt Hegn og Ny Hammersholt, som ligger ca. 1,1 km syd/sydøst for projektområdet. Natura 2000-område nr. 260 er udpeget for at beskytte forekomster af skovnaturtyper af både tørre og våde naturtyper med dominans bøg på mor og bøg på muld. Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 21. maj 2021 med henvisning til journalnummer TS50802-00058.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Lov

LOV nr. 686 af 27/05/2015

Jernbaneloven

Gældende fra

28/05/2015

Regulerer jernbaner herunder ændringer af statslige jernbaneprojekter.

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Afgørelsesdato

30/06/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00186

Ombygning af færgelejerne ved Hals og Egense

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

Trafikstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. april 2021 fra Aalborg Kommune om VVM-screening af ombygning og udvidelse af færgelejerne ved Hals og Egense.

 

Færgerne på Hals-Egense færgeruten ønskes udskiftet med el-færger. For at imødegå løbende tilpasninger af de nye el-færger, ønskes færgelejerne etableret ved siden af eksisterende færgelejer. Således kan sejlruten fortsætte med normal drift i etableringsfasen. De to nye færgehavne etableres på vestsiden af de eksisterende færgelejer for ikke at komme til at påvirke det nærliggende Natura 2000-område. Færgelejerne etableres som spunsløsninger og opfyld på territoriet. Der anlægges støttepæle og fenderværker for at hjælpe med sikker navigation. I forbindelse med etablering af havnebassinerne skal der gennemføres mindre uddybninger. Det resulterende havbundsmateriale ønskes nyttiggjort som opfyldsmateriale i forbindelse med etablering af opmarcharealer.

 

Trafikstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning på søterritoriet i havne, jf. § 2 i lov om havne jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012.

 

Trafikstyrelsen skal screene projektet for VVM-pligt i medfør af bekendtgørelse nr. 517 af 24. marts 2021 om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne. Færgehavne er omfattet af bekendtgørelsens bilag 2 pkt. 10e.

 

Endvidere skal styrelsen vurdere, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering for nærliggende Natura 2000-områder i henhold til bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttel­sesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne og kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Da projektområdet er beliggende umiddelbart vest for det internationalt beskyttede Natura 2000-område nr. 14 ”Aalborg Bugt, Randers Fjord og Mariager Fjord”, har anmelder udarbejdet en Natura 2000-væsentlighedsvurdering i overensstemmelse med kravene i Bekendtgørelse nr. 1595 og Bekendtgørelse nr. 654 af 19/05/2020 om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der vil være væsentlige miljømæssige konsekvenser ved ombygningen af færgelejerne.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 25. maj 2021 med henvisning til journal nummer TS6040203-00186.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse. For god ordens skyld skal vi desuden oplyse, at jeres høringssvar, vil kunne optræde i Trafikstyrelsens afgørelse, som blandt andet offentliggøres på vores hjemmeside. Derudover vil indkomne bemærkninger blive videresendt til ansøger.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 517 af 24/03/2021

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

24/03/2021

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Afgørelsesdato

25/05/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040203-00182

Placering af to netbure til regnbueørred ved Snaptun Havn

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Trafikstyrelsen har den 20. januar 2021 modtaget ansøgning fra Snaptun Frys (videresendt fra Hedensted Kommune) om tilladelse til etablering af en bufferstation til opbevaring af dambrugsfisk.

Ansøgningen omhandler placering af 2 netbure ved ydermolen i Snaptun Havn, til midlertidig opbevaring af regnbueørreder fra virksomhedens landbaserede dambrug inden slagtning på fabrikken i Snaptun. Ansøgningen drejer sig alene om opbevaring og opbygning af et bufferlager, og der forekommer ingen fodring af fiskene

 

Trafikstyrelsen er jf. havnelovens § 2 (LBK nr. 457 af 23/05/2012, bekendtgørelse af lov om havne) myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning i erhvervshavne. Trafikstyrelsen varetager endvidere statens højhedsret på søterritoriet jf. den kongelige resolution af 3. februar 2014 og § 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 797 af 21. juni 2016 om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang.

 

Trafikstyrelsen administrerer endelig Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne (Bek. nr. 930 af 18/06/2020) og skal derfor vurdere, om etablering af opbevaringsnettene kan have indflydelse på internationale naturområder (Natura 2000-områder) eller beskyttede arter.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 56 Horsens Fjord, havet øst for og Endelave. Området er primært karakteriseret ved et meget stort hav- og fjordområde med forekomster af hav- og kystnaturtyper og tilknyttede arter og fugle. Af marine naturtyper er der især meget store arealer med bugter og vige, stenrev og sandbanker samt mudder- og sandflader blottet ved ebbe. Skarv, splitterne og havterne er de mest talrige ynglefugle, mens hjejle, edderfugl, hvinand og lille kobbersneppe er de mest udbredte trækfugle. Havområdet rummer bestande af marsvin, spættet sæl og gråsæl.

 

Trafikstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. april 2021 til med henvisning til journalnummer TS6040203-00182.

 Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Bekendtgørelse

BEK nr 797 af 21/06/2016

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Kystdirektoratets opgaver og beføjelser og om klageadgang

Gældende fra

01/07/2016

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Høringsfrist

18/02/2022

Miljøvurdering

Journalnr. 2021-000164

DSB værksted Aarhus

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over de forventede påvirkninger af miljøet af etablering af DSB værksted i Aarhus, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

I februar 2018 indgik regeringen en aftale om at igangsætte en udbudsproces for indkøb af minimum 90 nye el-tog til fjerntogstrafikken. De nye el-tog skal erstatte de dieseldrevne IC3 og IC4-tog. De nye tog vil blive leveret i perioden 2023-2029 og de første togsæt indsættes i drift primo 2024. De nye tog skal vedligeholdes i værksteder i eller tæt ved strategiske knudepunkter på banenettet i henholdsvis Aarhus og København. Værkstederne vil varetage forskellige funktioner i forhold til vedligehold af de nye el-tog. Bygningerne vil rumme vedligehold og klargøring af togsæt, udskiftning og afretning af hjul. I tilknytning til værkstederne etableres en række jernbanespor til opstilling af togmateriel.

 

Myndighedskompetencen for miljøvurderingen er delt mellem Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvor Miljøstyrelsen er myndighed for bygninger og værksted og Trafikstyrelsen er myndighed for spor, køreledningsanlæg og andre konstruktioner i tilknytning til jernbanen.

 

Den delte myndighedskompetence betyder at miljøvurderingsprocessen gennemføres og miljøkonsekvensrapporten udarbejdes jf. LBK nr. 1225 af 25/10-2018, Bekendtgørelse af lov om miljøvurderinger af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) i forhold til Miljøstyrelsen, mens lov nr. 1520 af 27/12/2014 om offentlige veje m.v. som ændret ved lov nr. 658 af 08/06/2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love, som ændret ved lov nr. 434 af 16/03/2021 om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven finder anvendelse for Trafikstyrelsens del af projektet.

 

Miljøstyrelsen har imødekommet DSB’s anmodning om at igangsætte miljøkonsekvensvurdering af etablering af værksted på Godsbanegården efter § 18, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (miljøvurderingsloven). Som kompetent myndighed for dele af anlægget har Trafikstyrelsen deltaget i udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten.

 

DSB har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport over projektets forventede påvirkninger af miljøet, som hermed sendes i offentlig høring sammen med Trafikstyrelsens udkast til tilladelse efter jernbaneloven.

 

Da styrelserne har delt myndighed igangsætter Miljøstyrelsen samtidig offentlig høring af materialet ledsaget af et udkast til § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven. Miljøstyrelsens materiale fremgår af: https://mst.dk/service/annoncering/ . Trafikstyrelsen har udarbejdet et udkast til tilladelse, der vedlægges.

 

Materialet fremlægges i offentlig høring i perioden 17. december 2021 til 18. februar 2022. Eventuelle bemærkninger til miljøvurderingen af baneanlæggene i projektet skal fremsendes senest 18. februar 2022.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr 434 af 16/03/2021

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven

Gældende fra

16/03/2021