VVM-liste

Resultat: 9

Høringsfrist

25/01/2021

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040102-00024

Etablering af Lynetteholm

Miljøkonsekvensrapporten for etablering af Lynetteholm sendes hermed i offentlig høring til 25. januar 2021.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

22/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00076

Bryggens Kajakpolo - etablering af fast kajakpolotrappe

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. november fra Bryggens Kajakpolo, om tilladelse til etablering af en fast kajakpolo trappe i Københavns Havn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget vedhæftede ansøgning af 13. november fra Bryggens Kajakpolo, om tilladelse til etablering af en fast kajakpolo trappe i Københavns Havn.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Endvidere skal det efter samme bekendtgørelse vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. 143 (Vestamager og havet syd for) beliggende 4 km syd for projektområdet. Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 22. december til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00076.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

15/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00050

Hævning af højspændingsmaster ifm anlæg af Københavns letbane

Københavns letbane har 9. november 2020 anmeldt ændring af letbaneprojektet i form af hævning af to højspændingsmaster ved krydsningen mellem Søndre Ringvej og Køge Bugt motorvejen.

Københavns letbane har 9. november 2020 anmeldt ændring af letbaneprojektet i form af hævning af to højspændingsmaster ved krydsningen mellem Søndre Ringvej og Køge Bugt motorvejen.

 

Projektet omfatter hævning af 2 stk. 132 kV luftledningsmaster samt forstrækning af tilhørende mastefundamenter. Hævningen er nødvendig, for at der kan opnås tilstrækkelig frihøjde til etablering af Hovedstadens Letbanes køreledningsanlæg. Luftledningerne skal hæves minimum 1,9 meter, for at sikre at letbanens og højspændingsledningerne ikke interferere med hinanden. Dette løses ved at løfte masterne nr. 28 og 29 i hver ende af spændet med præfabrikeret metalskamler på 3,0 meter. De to master står i hhv. Brøndby og Vallensbæk kommuner.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om letbanen på Ring 3 (BEK nr. 357 af 02/04/2020) tillade ændringer og udvidelse af letbaneanlægget, samt vurdere om der kan være væsentlige miljømæssige konsekvenser ved ændringen.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer ikke på det foreliggende grundlag, at der kan være væsentlige miljømæssige påvirkninger fra projektændringen. Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 15. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00050.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Bekendtgørelse

BEK nr 357 af 02/04/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM) og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om letbanen på Ring 3

Gældende fra

05/04/2020

Høringsfrist

11/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00055

Ombygning af stationen ved Kastrup Lufthavn

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 6. november 2020 modtaget en ansøgning fra Banedanmark om udbygning af stationen ved Kastrup Lufthavn.

 

I august 2020 er det af A/S Øresund besluttet, at projektet for Ny Kastrup Lufthavn Station skal om-planlægges. Det har indtil nu været planlagt, at projektet skal realiseres som ét samlet projekt. Planlægningen skal nu ændres, så projektet omfatter etablering af retningsdrift på banen omkring Kastrup Lufthavn.

 

Projektet omfatter den nødvendige ombygning af banen til kørsel med retningsdrift, etablering af nye perroner på spor 11 og 12 med de nødvendige adgangsfaciliteter, sikkerhedsmæssig og miljømæssig opgradering af eksisterende Kastrup tunnel efter behov samt sikkerhedsmæssig opgradering af eksisterende godstunnel efter behov.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget for nærliggende Natura 2000-områder vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder til spørgsmålet om, hvorvidt det vurderes, at projektet vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.

 

I så tilfælde bedes det samtidig oplyst, hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 11. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00055.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 53 af 22/01/2018

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

01/02/2018

Ændringsbekendtgørelse til regulering af vvm for vej og bane

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Høringsfrist

04/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040202-00066,

Udvidelse af Søby Havn

Hermed igangsætter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet, samt Svendborg og Ærø Kommune den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for udvidelsen af Søby Havn.

Søby Havn har i 2015 søgt om at udvide havnen, og der er på det tidspunkt igangsat en proces for planlægning og miljøvurdering af udvidelsen. I den forbindelse er der gennemført en første offentlig høring fra d. 22. december 2015 - 22. januar 2016.

 

Plan- og miljøvurderingsprocessen blev af flere årsager herefter forsinket, men er nu genoptaget igen. Det betyder, at der er udarbejdet et forslag til henholdsvis kommuneplantillæg og lokalplan samt en miljøvurdering af både planer og det samlede projekt.

 

Ærø Kommune er myndighed for planlægningen, mens myndighedskompetencen for miljøvurderingen er fordelt på Kystdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen samt Ærø og Svendborg Kommune.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kystdirektoratet samt Svendborg og Ærø Kommune igangsætter hermed den offentlige høring af den samlede miljøvurdering for det ansøgte projekt.

 

Dokumenterne er fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 9.oktober til den 4. december 2020.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen opfordrer derfor alle interesserede til at kommentere materialet vedrørende eventuelle miljøpåvirkninger og indsende høringssvar senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til følgende journalnr.: TS6040202-00066,.

 

Vi gør opmærksom på, at høringssvar i miljøsager er omfattet af reglerne om aktindsigt. For god ordens skyld skal vi derfor oplyse, at tilkendegivelser samt navn og adresse på hvem, der er kommet med tilkendegivelsen vedrørende sagen, vil kunne optræde i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse, som offentliggøres på www.tbst.dk.

Lov

LBK nr. 457 af 23/05/2012

Bekendtgørelse af lov om havne

Gældende fra

01/04/2012

Vedr. regulering af erhvervshavne samt ordensreglementer for lystbådehavne.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

04/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00051

Femern øget anlægsstøj

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 27.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

Femern A/S vurderer, at der i forbindelse med de kommende anlægsarbejder med udgravningen af tunnelrenden og etablering af nye landområder, vil være perioder med anlægsstøj uden for normal arbejdstid, som overstiger de niveauer, der fremgår af projektets gældende miljøvurderinger. Dette gælder både områderne vest for Rødbyhavn, i selve Rødbyhavn og øst for Rødbyhavn. Selskabets entreprenører planlægger at igangsætte de omhandlede anlægsaktiviteter primo juli 2021.

 

Detaljer om de forventede perioder med øget anlægsstøj, de forven-tede støjniveauer, og hvem der kan blive berørt heraf er endnu ikke klarlagt, og Femern A/S er indstillet på at belyse dette i forbindelse med udarbejdelsen af en supplerende miljøkonsekvensvurdering (VVM).

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projektændring er VVM-pligtig, og styrelsen forventer derfor at træffe afgørelse om, at der skal udarbejdes supplerende miljøkonsekvensvurderingsrapport, inden der kan meddeles tilladelse.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00051.

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Høringsfrist

04/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00054

Femernforbindelsen - reduktion af vestligt landområde ved Lalandia

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 28.10.2020 modtaget anmeldelse fra Femern A/S om screening af ændring af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.

 

I forbindelse med Femern Bælt-projektet etableres der nye landområder ud for Lollands kyst både øst og vest for Rødbyhavn. Projektændringen påvirker alene det vestlige landområde. Det vestlige landområde er i projektets anlægslov, VVM-redegørelse og implementeringsredegørelse beskrevet med en bredde på cirka 500 meter ud fra den eksisterende kystlinje og med en udstrækning på cirka 3,5 kilometer mod vest fra den eksisterende færgehavn.

 

Femern A/S har modtaget en detaljeret designbeskrivelse fra selskabets entreprenør som viser den konkrete og detaljerede udformning af de kommende landområder ud for eksisterende kyst. Entreprenøren har i forbindelse med udarbejdelsen af det endelige design justeret udformningen af det vestlige landområde, således, at det nye vestlige landområdes udstrækning reduceres med cirka 500 meter. Den planlagte, nye badestrand placeres dermed tættere på sommerhusområdet omkring Lalandia. Projektændringen indebærer, at udstrækningen af landområdet bliver omkring 3 kilometer, hvormed det beslaglagte havbundsareal i forhold til tidligere projektering reduceres med cirka 25 ha, svarende til ca. 7 - 8 % af det samlede areal af landområderne. Det medfører en reduktion af projektets permanente påvirkning af havmiljøet. Samtidig reduceres behovet for tilførsel af stenmængder til brug for etablering af kystbeskyttelse med cirka 5 - 10%, hvilket også medvirker til at reducere projektets klimamæssige fodaftryk.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for vvm-screening af anmeldelser af projektændringer jf. Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal derfor screene projektændringer for VVM-pligt.

 

Endvidere skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen foretage en vurdering af, om ændringen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

 

Nærmeste Natura 2000-område er område jf. anmeldelsen Hyllekrog-Rødsand ca. 5 km fra anlægsarbejdet. Projektændringen medfører ingen ændringer til de gennemførte

Natura 2000-vurderinger dels på grund af afstanden og dels fordi der er tale om uændrede eller mindre belastninger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke at der er behov for udarbejdelse af en supplerende miljøkonsekvensvurdering.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det anmeldte (se vedlagte).

 

Eventuelle bemærkninger til projektændringen bedes indsendt senest den 4. december 2020 til vvm@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS50802-00054.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

Lov

LOV nr. 575 af 04/05/2015

Lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

06/05/2015

Hjemmel til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelser til ændring og udvidelse af Femernbælt-projektet, samt evt. tilhørende miljøvurderinger

Bekendtgørelse

BEK nr. 1106 af 28/09/2017

Bekendtgørelse om vurdering af virkningerne på miljøet (VVM), konsekvensvurdering vedrørende Natura 2000-områder og beskyttelse af visse dyre- og plantearter i forbindelse med ændringer eller udvidelser af anlægsprojektet om en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark

Gældende fra

01/10/2017

VVM-bekendgørelse til anlægsprojekter.

Høringsfrist

01/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS6040103-00075

Udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har d. 6. oktober 2020 modtaget ansøgning om udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge i København.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har d. 6. oktober 2020 modtaget ansøgning om udgravning af kanal og havnebassin ved Enghave Brygge i København.

 

Der skal endvidere etableres nyt tilbagerykket kølevandsindtag til HC Ørstedsværket, da den gamle kølevandledning ligger i området, hvor der nu skal graves kanal og havnebassin. Udgravningen udføres sammen med kajarbejderne som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gav tilladelse til d. 30. september 2020.

Man vil midlertidigt vil være nødt til at lukke kølevandsindtaget til Ørsted værket med midlertidig opfyldning på vand sammen med en interimsspunsvæg for at kunne lukke af mod havneløbet således at havnebassinet kan udgraves tørt.

 

En principiel tilladelse til anlægsarbejdet fra den daværende Trafikstyrelse er givet 13. marts 2015. Denne principielle tilladelse var betinget af at der, når byggeriet blev aktuelt fremsattes en konkret ansøgning. Denne ansøgning foreligger nu.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for etablering af faste anlæg, uddybning og opfyldning indenfor Københavns Havns søområde, jf. § 24, stk. 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal i medfør af bekendtgørelse nr. 930 af 18. juni 2020 om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet screene projektet med henblik på en vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt projektet er VVM-pligtigt.

 

Afstanden til nærmeste Natura 2000-område 143 (Vestamager og havet syd for) er ca. 1,5 km.

 

Natura 2000-område nr. 143 er udpeget på baggrund af en væsentlig tilstedeværelse af sandbanke, lagune, bugt, strandeng, grå/grøn klit og levesteder for ynglefuglene klyde, havterne, dværgterne, almindelig ryle og trækfulge som fiskeørn, vandrefalk og lille skallesluger.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag ikke, at udpegningsgrundlaget vil blive påvirket.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte, herunder hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved styrelsens vurdering.

 

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til VVM@tbst.dk med henvisning til journalnummer TS6040103-00075.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.

 

Hvis bemærkninger ikke er modtaget ved fristens udløb, går styrelsen ud fra, at der ikke haves bemærkninger til ansøgningen, hvilket vil blive lagt til grund i den videre sagsbehandling.

 

Lov

LOV nr. 551 af 06/06/2007

Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S

Gældende fra

07/06/2007

Indeholder blandt andet regulering af Københavns Havn.

Bekendtgørelse

BEK nr. 930 af 18/06/2020

Bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og udvidelse af havne

Gældende fra

01/07/2020

Regulerer miljøvurdering (VVM) vedr. havne

Høringsfrist

01/12/2020

Miljøvurdering

Journalnr. TS50802-00053

Elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

Til hørings- og orienteringsparter

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den 23.10.2020 modtaget vedhæftede ansøgning fra Banedanmark om elektrificering af jernbanen ved Aarhus H. og samordning med øvr. projekter.

 

Banedanmark planlægger at samordne en række anlægsprojekter i området omkring Aarhus H, så disse udføres samtidig med elektrificeringen ved Aarhus H. Det drejer sig om følgende projekter:

  • Elektrificering af flere strækninger omkring Aarhus H
  • Kapacitetsudvidelse
  • Hastighedsopgradering
  • Signalprogrammet
  • Fornyelse af spor og konstruktioner

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med statslige jernbaneprojekter, jf. kapitel 6a i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love. Ydermere er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen myndighed for behandling af sager om vurdering af virkning på miljøet i forbindelse med elektrificeringslovens § 4.[1]

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal screene projekter for VVM-pligt i medfør af § 38 d, i jernbaneloven med senere ændringer, herunder lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love samt elektrificeringslovens § 5.

 

Endvidere skal det vurderes, hvorvidt der skal udarbejdes en konsekvensvurdering af Natura 2000-områder i nærheden af projektet, jf.  §1 a og § 1 c i bekendtgørelse nr. 451 af 8. maj 2017 om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter, med senere ændringer [2].

 

Nærmeste Natura 2000-område er område nr. nr. 233 Brabrand Sø med omgivelser, som er beliggende ca. 650 m syd og vest for projektområdets afgrænsning.

 

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer på det foreliggende grundlag, at projekterne samlet set udgør et VVM-pligtigt projekt.

 

Inden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer endelig afgørelse i sagen, skal styrelsen udbede sig bemærkninger til det ansøgte.

 

Hvis der haves bemærkninger til hvilke forhold der anbefales at skulle lægges vægt på ved gennemførelsen af miljøundersøgelserne bedes dette oplyst.

Eventuelle bemærkninger til projektet bedes indsendt senest den 1. december 2020 til vvm@tbst.dk cc nave@tbst.dk med henvisning til journalnummer den TS50802-00053.

 

Det bemærkes, at man ved at afgive høringssvar samtykker til offentliggørelse, herunder af afsenders navn og mailadresse.



[1] LOV nr 609 af 12/06/2013 om elektrificering af jernbanen.

[2] BEK nr. 53 af 22/01/2018 om ændring af bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) af statslige vej- og jernbaneprojekter.

 

Lov

LOV nr. 658 af 08/06/2016

Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Gældende fra

10/06/2016

Ændringslov til bl.a lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love

Bekendtgørelse

BEK nr. 451 af 08/05/2017

Bekendtgørelse om overvågning, samordnet procedure og offentliggørelse ved vurdering af virkning på miljøet (VVM) samt om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår statslige vej- og jernbaneprojekter

Gældende fra

16/05/2017

Regulerer VVM-regler vedr. jernbane og veje
Viser 9 af 9