Foto: Colourbox

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen politianmelder SAS

Publiceringsdato: 19/01/2021
Styrelsen har i dag politianmeldt SAS for manglende overholdelse af styrelsens påbud om at tilbagebetale ubrugte flybilletter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udstedte den 13. oktober 2020 et påbud mod 12 flyselskaber, hvor selskaberne blev pålagt at sikre, at passagerer fik refunderet deres ubrugte flybilletter som følge af COVID-19 pandemien. 

I december politianmeldte styrelsen Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, easyJet, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Thai Airways og Vueling for manglende overholdelse af styrelsens påbud. 

De to selskaber, som ikke blev politianmeldt, var SAS og Lufthansa. Hvad angik disse selskaber ville styrelsen tage stilling til politianmeldelse, når selskaberne havde afrapporteret til styrelsen den 10. januar 2021. 

På baggrund af denne afrapportering har styrelsen politianmeldt SAS for manglende overholdelse af styrelsens påbud, mens styrelsen har vurderet, at der ikke er grundlag for at politianmelde Lufthansa. Styrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, om det er lykkedes at tilbagebetale ubrugte flybilletter i henhold til de frister, som er meddelt i styrelsens påbud.

Det er nu op til Anklagemyndigheden at vurdere styrelsens indstilling om at rejse tiltale mod SAS.

Flyselskaberne er og har været meget påvirket af COVID-19 restriktionerne. På trods af dette er det styrelsens indtryk, at selskaberne har fokus på at få tilbagebetalt de ubrugte flybilletter. Størstedelen af passagererne har nu også fået deres penge tilbage.

For alle flyselskaber, som styrelsen modtager klager over, gælder det, at styrelsen løbende vurderer, hvorvidt der skal udstedes påbud eller om et flyselskab skal politianmeldes. Såfremt man som passager stadig mangler at få udbetalt refusion fra et flyselskab, anbefaler styrelsen, at man sender en klage til styrelsen. Klageformular samt svar på oftest stillede spørgsmål vedrørende passagerrettigheder kan findes på Flypassager.dk.