Løbende tilskudsordninger
COVID-19 kompensation til trafikselskaberne
Regeringen, KL og Danske Regioner indgik 17. juni 2020 Aftale om håndtering af de regionale trafikselskabers økonomiske konsekvenser som følge af COVID-19. Som følge heraf påtager staten sig at kompensere nettomerudgifter og nettomindreindtægter, som de regionale trafikselskaber pådrager sig i 2020 og 2021 som følge af COVID-19. Disse omfatter følgende:
• Mindreindtægter fra billetter og kontrolafgifter for bus, bane og flextrafik i forhold til det budgetterede for hhv. 2020 og 2021.
• Merudgifter til indsættelse af ekstrakapacitet for at sikre afstand mellem passagererne, under forudsætning af, at der er gældende statslige opfordringer om indsættelse heraf som følge af COVID-19.
• Merudgifter til eventuelle værnemidler samt rengøring af busser, flexbiler, salgssteder, kundefaciliteter og chaufførlokaler, der følger direkte af COVID-19.
• Merudgifter til flextrafik, som følger direkte af COVID-19, fx solo-kørsel.
• Trafikselskabernes merudgifter forbundet med kommunikation vedr. COVID-19 hensigtsmæssig adfærd
• Merudgifter forbundet med såkaldt ”crowd control” ved stoppesteder og knudepunkter, som følger direkte af COVID-19.
• Modgående mindreudgifter ved reduceret drift for bus, bane og flextrafik i forhold til det budgetterede for hhv. 2020 og 2021.
Aftalen udmøntes løbende ved aktstykker, hvorefter trafikselskaberne fremsender faktura til Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen har udstedt nedenstående regnskabs- og revisionsinstruks samt regnskabsmodel og revisorerklæring for 2021.
Regnskabsinstruks COVID-19 kompensation
Regnskabsinstruksen er en vejledning til trafikselskaberne ved udarbejdelse af Opgørelse af konsekvenser ved COVID-19, omfattende nettomerudgifter og nettomindreindtægter i 2021.
Revisionsinstruks COVID-19 kompensation
Revisionsinstruksen er en vejledning til revisor for hvilke arbejder revisor som minimum skal udføre ved undersøgelsen af Opgørelse af konsekvenser ved COVID-19, omfattende nettomerudgifter og nettomindreindtægter i 2021.
Regnskabsmodel COVID-19 kompensation
Regnskabsmodellen skal benyttes til opstilling af Opgørelse af konsekvenser ved COVID-19, omfattende nettomerudgifter og nettomindreindtægter i 2021.
Revisorerklæring COVID-19 kompensation
Revisorerklæringen skal benyttes af den uafhængige revisor når denne undersøger trafikselskabets Opgørelse af konsekvenser ved COVID-19 omfattende nettomerudgifter og nettomindreindtægter i 2021.
Gratis færgetransport for øboere
Nedsat takst for cykelmedtagning
Tilskud til fjernbusoperatører
Fjernbusoperatører, som har mindst én daglig afgang, har mulighed for at indgå kontrakt med Trafikstyrelsen om tilskud til at yde nærmere fastsatte rabatter til børn, studerende og pensionister.
Formålet med ordningen er at understøtte mobilitet og god tilgængelighed til de nævnte befolkningsgrupper og derved styrke den kollektive transport.
Kravene fremgår af ”Standardkontrakt”, som findes nedenfor.
Operatøren skal ved årets afslutning aflægge et særligt regnskab med henblik på at sikre, at operatøren ikke er blevet overkompenseret, idet en eventuel overkompensation vil skulle tilbagebetales.
Operatøren skal ift. til det særlige regnskab anvende:
- Instruks for revision særligt regnskab
- Regnskabsinstruks for særligt regnskab
- Regnskabsmodel særligt regnskab
Passagertal
I 2021 var der knap 900.000 passagerer med fjernbusserne, mens der i 2020 var 1,1 mio. og 2019 var 2,1 mio. passagerer.
Tilladelse til at køre fjernbus
Tilladelse til at køre fjernbus udstedes af Færdselsstyrelsen.
Bekendtgørelse
BEK nr. 1762 af 22/12/2018
Bekendtgørelse om kompensation for rabatter til bestemte passagergrupper i fjernbustrafikken i yderområder
Gældende fra
01/01/2019
Fjernbus Standardkontrakt
Kontrakt om offentlig tjeneste vedrørende bestemte kundegrupper
Fjernbus Regnskabsinstruks
Der er mulighed for, at fjernbusoperatører kan indgå kontrakt med Trafikstyrelsen om at udføre såkaldt ”offentlig tjeneste i yderområderne vedrørende bestemte kundegrupper”.
Fjernbus Revisionsinstruks
Instruks for revision af særligt regnskab for fjernbusoperatører, som modtager kompensation for bestemte passagergrupper i fjernbustrafikken.
Takstkompensation for børnealdersgrænse og gratisgrænse
Børnealdersgrænsen blev i 1998 udvidet, så den nu går op til det tidspunkt, hvor barnet fylder 16 år. I 1999 blev aldersgrænsen for, hvornår børn kan rejse gratis i den kollektive trafik endvidere sat op til det tidspunkt, barnet fyldte 10 år. Ordningen blev i forbindelse med finansloven for 2001 udvidet fra 10 år, og frem til barnet fylder 12 år.
Trafikstyrelsen administrerer tilskuddet, der udbetales kvartalsvist til trafikselskaberne. Tilskuddet fordeles og udbetales på baggrund af en skriftlig aftale med trafikselskaberne. For at modtage tilskuddet skal de enkelte trafikselskaber hvert år erklære, at de fortsat opretholder den fastsatte aldersgrænse.